Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-barometern

Kvinnor och män föredrar olika betalningsalternativ

Kvinnor och män köper olika sorters varor online, vilket speglas i hur de väljer att betala för dem. Kvinnor handlar mer mode och föredrar "köp nu, betala senare", medan män handlar mer teknik och väljer kortbetalning. 

Även om kvinnor använder ”köp nu, betala senare” i störst utsträckning är detta också det betalningsalternativ som flest totalt sett använder sig av online. I det rådande ekonomiska läget, då konsumenten är mer restriktiv med att ligga ute med pengar, tilltalar mer flexibla betalningsalternativ inte bara kvinnorna. Som ett svar på efterfrågan har Klarna, den största aktören inom området, nyligen förlängt sin betalningsperiod från 30 till 60 dagar1).Viktigt att ha i åtanke är att i ekonomiskt svåra tider kan ”köp nu, betala senare” innebära en risk, om kunder börjar shoppa för pengar de inte har.

1)E-handel.se, juli 2023

Alternativa betalningslösningar får fäste

Konsumenterna spenderar mycket tid uppkopplade. De genomför allt från vardagsköp till lyxkonsumtion samt umgås med vänner och bekanta via sin telefon1). Därutöver ökar andelen ”digital natives”, människor som är uppvuxna med internet och smartphones, för varje år som går. Därmed är det inte oväntat att andelen som anser det enkelt att använda betallösningar som är integrerade i mobiltelefonen har ökat kraftigt över tid, om än från låga nivåer.

Läs mer

Respondenternas uppfattning om hur enkelt det är att använda Swish online har ökat med 19 procentenheter sedan 2019 och det nyare betalningssättet ”mobillösning” exempelvis Apple Pay, har ökat stadigt sedan 2021. En viktig fråga att ha med sig är dock huruvida det har blivit enklare att använda dessa betallösningar för att de rent tekniskt har utvecklats eller om det snarare handlar om att konsumenterna blir mer vana vid att använda dessa lösningar och därmed uppfattar dem som enkla. Det blir en positiv spiral, där betalningsalternativ som erbjuds i checkouten blir de som konsumenterna känner igen och sedan föredrar.

Startsträckan för att slå sig in på betalningsmarknaden kan vara lång, varken Swish eller Apple Pay är nya fenomen. Tecken tyder dock på att när konsumenten väl stiger över tröskeln blir dessa alternativ mer populära för varje år. Troligen är en friktionsfri teknik viktig för att få konsumenten att vilja fortsätta använda betalningslösningen samtidigt som igenkänning också skapar en känsla av trygghet och smidighet. Med tanke på att dessa betalningsalternativ har vuxit explosionsartat inom den fysiska handeln kan detta även väntas för e-handeln.

1)Svenskarna och internet, 2022

E-handlare möter konsumenternas önskemål väl

91 procent anser att Swish är ett enkelt betalningssätt och drygt 70 procent av e-handlarna erbjuder alternativet i checkouten.

Swish det enklaste betalningsalternativet

I dagsläget stämmer konsumenternas preferenser och företagens erbjudande väl överens. Hela 91 procent anser att Swish är ett enkelt betalningssätt och nära 70 procent av alla företag erbjuder alternativet i checkouten. På samma sätt är det endast 11 procent som erbjuder mobillösningar såsom Apple Pay och Google Pay i sin checkout, och betal-alternativet hamnar även långt ner på listan över konsumenternas favoriter.

Läs mer

Mycket händer inom checkout-området och nya aktörer kämpar för att hitta sin plats. Dessutom ställer allt fler internationella aktörer in siktet på den svenska marknaden. Ett sådant exempel är Apple som nyligen lanserat ”Apple Pay Later”1). Även om Apple Pay inte är ett nytt fenomen, är denna lansering ett steg i en ny riktning. Apple Pay Later liknar Klarna och innebär att kunderna får en möjlighet att köpa sina produkter på faktura, vilket visat sig vara extra populärt i tuffare tider.

Att allt fler internationella betalaktörer försöker ta sig in på den svenska marknaden gör den mer komplex och kanske kommer vi att få se fler nya betalningslösningar framöver i den svenska e-handeln. För e-handlare som vill ligga i framkant gäller det att ha koll på vad som sker på betallösningsmarknaden och kunna implementera konsumenternas favoriter i takt med att de växer fram. För de e-handlare som inte erbjuder kundens föredragna betalningssätt finns en ökad risk för att konsumenten avbryter köp.

1) Apple, mars 2023

Medvetna konsumenter söker trygghet

E-handelskonsumenterna är mer medvetna än någonsin, och har höga krav på shoppingupplevelsen. Trygghet är det allra viktigaste i betalningsupplevelsen.

Trygghet viktigast i checkout

E-handelskonsumenterna är mer medvetna än någonsin, och har höga krav på shoppingupplevelsen. Detta beteende sträcker sig inte bara till layouten på hemsidan, med grafisk design och navigering, utan genomsyrar även checkouten. Den ska kännas trygg och smidig, ha många valmöjligheter och konsumenterna uppskattar när lösningen känns bekant.

Läs mer

Just trygghet är det allra viktigaste. 63 procent av e-handelskonsumenterna tycker att trygghet är bland det viktigaste med hela betalningsupplevelsen. Nets, som intervjuas senare i rapporten, visar också i sin e-handelsrapport att den främsta anledningen till att ett specifikt betalsätt används är att det anses vara säkert (49 procent). På andra och tredje plats kommer att betalningssättet är lätt att använda (46 procent) och att det går snabbt att få igenom betalningen (31 procent)1).

Trots att konsumentens krav blir allt fler är topplistan stabil. Övriga svarsalternativ placerade sig nämligen betydligt längre ned i listan, exempelvis att konsumentens föredragna betalsätt fanns att välja (36 procent) eller att ha förifyllda personuppgifter (9 procent). Det är alltså tydligt att behovet av trygghet, smidighet och valfrihet är viktigast att tillgodose för att säkra en användarvänlig checkout. När detta är uppfyllt finns det inget som hindrar eller skaver i betalsteget för konsumenterna.

1)Nets, E-handelsrapporten 2022 Sverige