Hemleveranser allt populärare – ökar med 30 procent
200 000 paket och Varubrev varje dag till svenska hem. För PostNord är det en ökning med 30 procent jämfört med före coronapandemin.
– Det viktigt för oss att kunna erbjuda ett tryggt och smidigt alternativ som passar varje individ, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord.
Pandemin påverkar många branscher och beteenden, både direkt och indirekt. En tydlig förändring är svenskarnas val att få leveranser hemskickade. Tillsammans med att fler grupper i samhället har börjat e-handla mer så har hemleveranserna stigit i antal. Rejält!
PostNord hanterar nu 200 000 paket och Varubrev till hemmen varje dag – vilket är en ökning med 30 procent jämfört med en normal vårdag före covid-19.
– Hemleveranser är fortsatt viktiga när många jobbar hemifrån och även för personer som inte kan eller vill lämna hemmet. Med även nya målgrupper som har vänt sig till e-handeln är det viktigt för oss att kunna erbjuda ett tryggt och smidigt alternativ som passar varje individ, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord.
Äldre svenskar e-handlar allt mer
En av de nya målgrupperna är äldre svenskar som tidigare inte varit lika aktiva e-handelskonsumenter men som under pandemin verkligen upptäckt den smidiga och säkra näthandeln i Sverige. Under en period förra året var det hela 67 procent av svenskar i åldern 65–79 år som e-handlade – samtidigt som 83 procent av dem undvek att gå in i fysiska butiker.
Och även om coronavaccinationerna kommer att hjälpa till att öppna upp samhället så tror många experter att de nya e-handelskonsumenterna är här för att stanna. Vilket gör det extra viktigt för PostNord att fortsätta kunna erbjuda trygga och smidiga alternativ som passar alla individer och kunder. Till exempel kommer det i slutet av 2022 stå 4 500 paketboxar utplacerade nära svenska hem.
– Efter bara några månader har vi levererat omkring 70 000 paket till paketboxarna bara kring Stockholm. Vi håller nu på att identifiera fler platser runt om i landet för placering av fler paketboxar för att utöka erbjudandet till fler svenskar, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord.
Pakettjänster med fortsatt leverans varje vardagVarubrev 1:a-klass MyPack Home MyPack Collect PostNord Parcel Pakettjänst som påverkas av varannandagsutdelningVarubrev EkonomiVarubrev Ekonomi är en uppskattad tjänst för e-handelsföretag som vill erbjuda sina kunder en enkel leverans hem till postlådan, samtidigt som de kan hålla nere kostnaderna. I dag delas Varubrev Ekonomi ut till mottagare tre dagar efter inlämningsdagen. Med det här nya villkoret som börjar gälla 1 januari 2022 kommer de att delas ut inom fyra dagar. |