Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-barometern

Dubbla drivkrafter bakom Black Weeks succé

Black Friday handlade tidigt om luststyrda köp men på senare tid har även vardagliga behov blivit ett starkt incitament för att shoppa under kampanjperioden. Några branscher sticker ut lite extra, visar E-barometern.
– Konsumenterna planerar att främst handla hemelektronik, kläder och skor under Black Week, säger PostNords e-handelsexpert Jan Jakobsson.

Det går bra för Black Week trots de tuffa tiderna. Eller, det går nog att säga ”tack vare”. För enligt E-barometerns undersökningar har behovsstyrda inköp ökat under just den här reaperioden. Konsumenterna ser möjligheter att spara pengar vid inköp av större saker som de faktiskt behöver – till exempel möbler och vitvaror. Det är faktiskt så att andelen som planerar att handla möbler och heminredning har ökat med åtta procentenheter sedan 2019. Och då ska man komma ihåg att e-handelsutvecklingen sedan 2022 har varit negativ för den branschen totalt.

– Det förklaras nog i att vi som konsumenter håller hårdare i plånboken på grund av det allmänna kostnadsläget. Därför passar vi i år på att skjuta inköpen av det vi faktiskt behöver till den kommande kampanjperioden, när det finns en möjlighet att få mer värde för pengarna, förklarar Jan Jakobsson.
Ökningen för de behovsstyrda inköpen tillsammans med den sedan tidigare så framträdande luststyrda shoppingen har alltså fortsatt sett till att Black Week är en viktig höjdpunkt i svensk detaljhandel.

– Oavsett om det är behov eller lust som styr så är det ett rejält avstamp för julhandeln att kickstarta med Black Friday och Black Week. Julhandeln är en väldigt viktig period för hela handeln och med en bra kampanjstart redan i slutet av november så ger det förhoppningsvis en rejäl boost för julhandeln, menar Jan Jakobsson.

Tre starka produktkategorier står ut under Black Week

Även om konjunkturläget påverkar svenskarnas shopping så finns det många konsumenttrender som består under Black Week. Kläder, skor och hemelektronik fortsätter att vara de mest eftertraktade kategorierna. Hemelektronik fick ju något av ett extra lyft under pandemin när svenskarna satsade på att uppgradera sina hem och beräknas inte nå samma nivåer nu, men det är fortfarande en favoritbransch för konsumenterna i reatider.

– Hemelektroniken står sig bra under Black Friday och Black Week. Jag tror att många kikat på vad de ska köpa och väntar in kampanjerna nu för att slå till. Det handlar inte bara om julklappar utan även att man passar på att göra en egen uppgradering, säger Jan Jakobsson.

Och när det gäller den allt starkare kopplingen till julhandeln så går den även att utläsa i att allt fler planerar att handla böcker och media under Black Week, något som tidigare varit betydligt mer kopplat till klappshoppingen strax före tomtens ankomst.

Relaterade artiklar

  • E-barometern, E-handel

    ”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”

    Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.

    Läs intervjun med Anna
  • E-barometern, E-handel, Insikter

    E-handelsexperten: ”Köpviljan kommer tillbaka”

    Efter e-handelsboomen under pandemin kom krig, inflation och lågkonjunktur. Mycket kändes oklart på den svenska onlinemarknaden och därför presenterade E-barometerns årsrapport för 2022 tre framtidsscenarier.

    Läs intervju med e-handelsexperten
  • E-barometern, E-handel

    Cdon: Stora möjligheter för marknadsplatser att växa

    Miljoner potentiella julklappar samlades under marknadsplatserna på nätet. Nu hoppas Fredrik Norberg, vd på Cdon Group, att fler svenskar ska välja en marknad framför en traditionell butik.

    Läs intervju
  • E-barometern, E-handel, Insikter

    Begagnade julklappar allt mer populära

    Svenska second hand-aktörer utvecklas alltmer, klimatfrågan är ständigt aktuell och den vikande konjunkturen får svenskarna att se över sin ekonomi. På sätt och vis har det varit den perfekta stormen för den begagnade julklappen.

    Mer om begagnade julklappar
Fler nyheter