Corona lockar äldre till e-handeln
Ett virus har ställt svenskarnas rutiner på ända. Det märks inte minst på e-handeln som nu lockar tidigare skeptiska konsumentgrupper.
Vi gick från utlandssemestrar, krogrundor och träning på fullpackade gym till en hemmatillvaro i karantän. Och det gick fort. På bara ett par veckor ändrade svenskarna sina invanda beteenden totalt, och det börjar märkas i handeln.
Kundgrupper som tidigare varit väldigt svårflörtade har tvingats ge e-handeln en chans på grund av coronasmittan. I PostNords senaste undersökning uppger 53 procent av e-handlarna att de sett en tillströmning av konsumenter som normalt inte handlar hos dem. I mars 2020 ökade plötsligt andelen 65–79-åringar som e-handlat med tio procentenheter jämfört med samma period 2019.Framförallt har livsmedelsförsäljningen fått ett uppsving bland äldre konsumenter. På ett år har äldre konsumenter som uppger att de handlar mat och dryck på internt ökat från 7 till 21 procent.
– Det är troligt att en del av denna beteendeförändring blir bestående, särskilt om krisen blir utdragen, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.