Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Corona – bränsle för e-handeln

I mars gick svenskarna i karantän och nu kommer facit för kvartalet. En sällan skådad e-handelstillväxt där mat och apoteksvaror slår alla rekord.

Redan i våras blev det tydligt att andra kvartalet 2020 skulle bli något utöver det vanliga och när företagens försäljningssiffror sammanställts i E-barometern Q2 är det bara att konstatera – det här är tillväxttal som aldrig tidigare skådats.

E-handeln ökade totalt med hela 49 procent. En omvälvande siffra, men det finns delbranscher som visar upp ännu kraftigare utveckling. Inom dagligvaror var tillväxten 115 procent i stort, och för alternativet att hämta e-handlade varor i butik smått otroliga 207 procent.

– Man kan säga att pandemin fungerat som bränsle för en redan växande e-handel. En faktor är de nya konsumentgrupper som tidigare dragit sig för att handla på nätet. Framförallt äldre konsumenter som nu skapat sig en ny vana och troligen kommer att fortsätta e-handla även efter att corona försvunnit, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på PostNord.

Här är fler effekter som coronapandemin haft på e-handeln under Q2 2020:

Fler handlar mer

Andelen som e-handlar fyra varor eller mer per månad har ökat från 20 till 27 procent om man jämför med samma kvartal 2019. Tre av tio uppger också att de handlar mer på nätet nu än tidigare.

Anpassade alternativ

8 procent av företagen uppger att de utökat antalet leveransalternativ. Troligtvis är en del av detta pandemirelaterade anpassningar för att minimera fysisk kontakt. Ett annat skäl kan vara satsningar för att möta den högre efterfrågan.

Längre väntan

Leveranstiderna har ökat. 16 procent av de svarande företagen säger att de tvingats förlänga sina leveranstider. Mest berörda är sannolikt livsmedelsaktörer och nätapotek som stundtals upplevt extremt hög efterfrågan.

Poppis betalalternativ

Personer i åldern 65–79 år ser Swish som det enklaste betalningsalternativet vid sidan om faktura. Något som antagligen underlättat övergången till e-handel för många. Betaltjänsten fick 25 000 nya användare över 65 år bara under mars och april 2020.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs senaste rapporten
Läs senaste rapporten