Så blir e-handelsåret 2025
Hur kommer e-handeln att utvecklas 2025? Vilka trender kommer att dominera enskilda branscher? Vi frågade sju tongivande aktörer om deras spaningar.
Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt
Hur kommer e-handeln att utvecklas 2025? Vilka trender kommer att dominera enskilda branscher? Vi frågade sju tongivande aktörer om deras spaningar.
Möbler & heminredning
”Vi ser ljust på 2025 utifrån att många prognoser siar om ökad köpkraft och positiva förändringar i konjunkturen.”
”Vi fortsätter att fokusera på lönsam försäljning. Vi arbetar systematiskt och datadrivet vilket gör att vi vårdar våra marginaler, men samtidigt ökar orderlönsamheten på ett lyckosamt sätt.
En annan viktig framgångsfaktor har varit, och kommer vara framåt, vår positionering som kategoriexpert inom ’köket’. Vi har arbetat stenhårt på att skapa bästa möjliga kundupplevelse, innehållsproduktion, live-material och inspirerande, guidande kampanjer. Allt för att befästa vår position och uppfylla vår vision att hjälpa våra kunder lyckas i köket.
Den tredje faktorn som bidragit till framgång är alla fantastiska medarbetare med högt engagemang och kompetens, och såklart starkt ledarskap som hejar på!”
"2024 blev ett väldigt bra år för oss, både omsättning -och lönsamhetsmässigt, trots utmanande läge på marknaden. Vi ser därför ljust på 2025 utifrån att många prognoser siar om ökad köpkraft och positiva förändringar i konjunkturen.
Samtidigt är omvärlden instabil. Är det något vi lärt oss av de senaste åren är att världsekonomin kan påverka oss alla snabbt.
Vad gäller köpbeteende och trender ser vi att konsumenten gör mer och fler medvetna val. Inte enbart när man ska välja belagd eller obelagd stekpanna, eller om stekspaden ska vara i plast eller trä. Vi tror att man även kommer att vilja investera i kvalitetsprodukter som håller länge. Slit och släng-tiden är över".
“Vi har fortsatt målet inställt på att växa och ta marknadsandelar. Vi har vind i seglen och nära samarbete med många viktiga leverantörer som gillar det vi gör. Det skapar förutsättningar att växa ytterligare. Vi ser också fördelar med att nu vara en del av en större koncern – Egmont Living Nordic – vilket kommer skapa samarbetsmöjligheter och synergier framöver”.
Bygghandel
”När ekonomin känns osäker väljer många att göra mer arbete själva, och lågpris blir en ännu viktigare faktor för konsumenterna.”
"Ränteläget och den låga aktiviteten på bostadsmarknaden har präglat 2024. Det ledde till mer återhållsamma konsumenter, särskilt när det gäller större renoveringsprojekt. Samtidigt har intresset för mindre projekt hållit i sig. Såsom trädgårdsarbete och enklare hemmarenoveringar. När ekonomin känns osäker väljer många att göra mer arbete själva, och lågpris blir en ännu viktigare faktor för konsumenterna".
"Lågpristrenden som präglat de senaste åren förväntas fortsätta. Hemmet kommer därför att fortsatt vara en central prioritet för våra kunder. Historiskt har faktorer som sjunkande räntor, lägre inflation och ökad bostadsförsäljning bidragit till en högre renoveringstakt. Samtidigt kvarstår behovet av prisvärda och flexibla lösningar och kunderna vill kunna kombinera en upplevelse i butik med köp på nätet.
För att möta detta fortsätter Byggmax utveckla e-handelserbjudandet med fokus på smidighet, optimering av sortiment och fler kundanpassade produkter. I kombination med en stark lågprisposition är vi väl rustade att hjälpa kunderna förverkliga sina projekt – oavsett marknadsläge".
“Vi ger inga prognoser, men lägre räntor, ökade reallöner och fler hustransaktioner skapar förutsättningar för ökad aktivitet på marknaden. Vi står fullt redo att möta kundernas behov”.
Apotek
”I många år har fler och fler upptäckt hur smidigt det är att köpa läkemedel online, men kunder kommer även till nätapoteken för att handla inom andra kategorier.”
“Under 2024 så fortsatte kunder strömma in till nätapoteksmarknaden som återigen växte snabbast av alla kategorier. I många år har fler och fler upptäckt hur smidigt det är att köpa läkemedel online men kunder kommer även till nätapoteken för att handla inom andra kategorier. Framförallt inom skönhet och hälsa”.
“Vi tror att nätapotekskategorin fortsätter att växa. De stora kedjorna är redan starka inom receptbelagda läkemedel men utvecklar sin e-handel även inom andra kategorier.
De renodlade nätapoteken fortsätter att ta marknadsandelar inom läkemedelskategorin men gissningsvis ännu mer inom handelsvaror. För nätapoteken blir distanshandelsdirektivet en utmaning i höst. Det är viktigt att hitta sätt att lösa smidiga leveranser av läkemedel, framförallt utanför storstäderna”.
“Apohem kommer att fortsätta växa snabbt 2025. Året har börjat starkt och med nytt logistikcenter i Kallhäll mångdubblar vi kapaciteten. Samtidigt kan vi göra efterlängtade breddningar av sortimentet.”
Kläder & skor
"Jag tror att vi kommer se den cirkulära affärens genombrott 2025. Det har bubblat ett tag, nu är det dags".
"Konsumenternas köputrymme, hög inflation och en fortsatt osäker omvärld har påverkat köpbeteenden. Konkurrens från ultra-fast fashion å ena sidan, och kunders ökade medvetenhet och krav på ansvarstagande och hållbarhet å andra sidan har också haft stor påverkan på modebranschen. Vi har också förberett oss inför kommande nya regler och lagkrav inom textilområdet."
"Jag tror att vi kommer se den cirkulära affärens genombrott 2025. Det har bubblat ett tag, men nu är det dags. Jag tror också att vi kommer se högre krav från kunder när det kommer till hur företagen agerar i hållbarhetsfrågor. Inte minst när det gäller socialt ansvarstagande, till exempel i produktionsländer. Samtidigt fortsätter trenden med ultra fast fashion och dess påverkan på konkurrensen".
“Vi lanserade en helt ny sajt och app under 2024 som tagits emot mycket väl av våra kunder. Den har inte bara förbättrat kundupplevelsen och förenklat kundresan utan också bidragit till att förtydliga Kappahl som varumärke. Jag ser att den kommer fortsätter stärka vår onlineaffär även under detta år, så jag tror på en fortsatt uppgång för vår e-handel”.
Böcker & media
”Skönlitteraturen som i oroliga tider erbjuder en paus från verkligheten har haft en stark utveckling.”
“Vi har sett en ökad prismedvetenhet till följd av ekonomisk osäkerhet och ett växande intresse för begagnat. Skönlitteraturen som i oroliga tider erbjuder en paus från verkligheten har haft en stark utveckling, något som syns i våra topplistor.
Läskrisen har hamnat högt på samhällsagendan och har ökat medvetenheten om läsningens betydelse och lett till konkreta politiska satsningar på skolor och förskolor.
Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet ökar och medie -och konsumtionsvanor förändras. Streaming av böcker fortsätter växa, medan den fysiska boken och framför allt kurs- och facklitteraturen tappar i volym".
“Det blir större fokus och ännu mer diskussioner om tid bortom skärmen, där behovet av att läsa, skapa och lära ökar. Något som speglas i vår sortimentsstrategi. Från politiskt håll satsas det ännu mer på läsning.
Sociala medier, som #BookTok, inspirerar många läsare och vilka böcker som säljer bäst. Butiken fortsätter vara viktig som en plats för möten mellan läsarna och litteraturen. Den pressade privatekonomin gynnar billigare alternativ såsom streaming och pocketformat. Vi kommer att se en allt bredare användning av AI i alla delar av ekosystemet som ger oss nya möjligheter, men också omformar hur vi tar till oss kunskap och information”.
“Vi tror på tillväxt under 2025, drivet av skönlitteratur, engelska böcker och vårt sortiment bortom böcker. Bidragen till skolor kommer att öka under året och i tillägg till det fortsätter vi satsa på butiker och den cirkulära affären”.
Daglivaruhadeln
”Vi går in i året med starkt fokus på att attrahera lönsamma kunder kostnadseffektivt, och att också behålla dem genom att ge en ’epic’ kundupplevelse.”
"Det ökade kravet på lönsamhet har präglat hela branschen och kommer fortsätta göra det framöver. För matkassar har det lett till viss konsolidering, som vi kunnat dra nytta av på flera av våra marknader. Makroekonomiska faktorer som ränteläget, konsumentpriser på el, drivmedel och livsmedel har också gjort tydliga avtryck i konsumenternas köpbeteende. I ljuset av detta är vi väldigt nöjda med att ha vuxit lönsamt under 2024".
"Tjänsten matkassar bygger på fyra megatrender. Dels ett fokus på e-handel, vi ser fortfarande potential för ökning i Sverige. Samt intresset för hälsa och livsmedel; konsumenterna vill äta nyttig mat med sin familj. Sedan har vi tidspress, som gör att många efterfrågar enkla lösningar utan kompromisser. Och slutligen hållbarhet. Konsumenterna vill minska sin klimatpåverkan men vet inte alltid hur.
Vi löser utmaningarna som följer på dessa megatrender för våra kunder; hur de ska laga bra mat från grunden, utan att behöva stressa med planering och inköp och med minimalt matsvinn".
“Produkten och kundresan är förbättrad och vi har förstärkt vår kommersiella organisation, så vi satsar förstås på bättre! Vi går in i året med starkt fokus på att attrahera lönsamma kunder kostnadseffektivt och att också behålla dem genom att ge en ”epic” kundupplevelse. I tillägg hoppas vi att marknaden får skjuts av kommande räntesänkningar som borde påverka konsumenternas köpkraft positivt”.
Sport & fritid
”När jag började på Outnorth förra året så fick jag höra att vädret har större påverkan på efterfrågan än konjunkturen. Är till viss del beredd att hålla med!”
"Det mest givna är vädret. När jag började på Outnorth förra året, så fick jag höra att vädret har större påverkan på efterfrågan än konjunkturen. Är till viss del beredd att hålla med!
Sedan har vi omvärldsfaktorerna som lett till en ansträngd ekonomi hos hushållen som förändrat kundbeteendet".
"Förutom vädret som vi inte kan påverka, så hoppas jag att hushållens ekonomi stärks under året. Sänkta räntor, stigna reallöner och förhoppningsvis minskande arbetslöshet.
Vill dock reservera mig med att vi har fortsatt geopolitisk oro i världen. Det råder stor osäkerhet kring ekonomin framåt. Jag har noterat att fler influencers har slutat visa upp sin lyxiga livsstil för att i stället bege sig ut i naturen för att få inre ro och stärka sitt mentala tillstånd. Det är en trend som jag personligen blir glad av. Jag konstaterar att Outnorth är väl positionerade för den.
Sista trenden är ultralättviktsvandring som vi ser en högre efterfrågan på".
”Bättre. Vi har under 2024 transformerat oss från e-handel till destination inom ’outdoor’, där vi guidar och inspirerar kunden inför sitt nästa äventyr utomhus. Vårt starka team har även vässat sortimentet, kunderbjudandet och kundupplevelsen inför 2025, så förväntningarna är därefter.”
Hemelektronik
”Förra årets räntesänkningar börjar nu märkas i konsumenternas plånböcker. Tillsammans med vissa skattesänkningar gör det att vi ser en ökad köplust hos våra kunder.”
“Våra produkter är beroende av hushållens köpkraft. De sena räntesänkningarna under 2024 bidrog till ett relativt svagt år för oss, med en omsättning som låg på samma nivå som 2023. Dessutom lanserades det inte mycket ny och intressant hårdvara, vilket ledde till att kunderna avvaktade med sina inköp om de inte var absolut nödvändiga.".
“Året har börjat positivt med lanseringar av nya grafikkort från Nvidia och nya processorer som börjar säljas under första kvartalet. Vi tror att detta kommer att driva försäljningen av övriga produkter under hela året.
Dessutom förväntas flera spel lanseras under året, vilket också brukar öka försäljningen. Förra årets räntesänkningar börjar nu märkas i konsumenternas plånböcker. Tillsammans med vissa skattesänkningar ser vi en ökad köplust hos våra kunder”.
“Vi hoppas på att återgå till tillväxt och överträffa rekordåret 2021 i omsättning. Vi befinner oss även i slutet av en produktcykeln. Det innebär att många kunder snart kommer att behöva uppgradera det som köptes under rekordåren 2020/2021.”.