Varannan svensk har utsatts för digitala bedrägeriförsök
En ny undersökning, utförd av Ipsos på uppdrag av PostNord, visar att varannan svensk någon gång utsatts för nätbedrägerier eller bluff-SMS. Snart rivstartar julhandelns stora köpfest på nätet med Black Week. Men högtid för e-handeln innebär även högtid för bedragare.
Nära varannan svensk, 49 procent, uppger i undersökningen att de utsatts för bedrägeriförsök online eller via bluff-SMS vid något tillfälle. 18 procent av dem uppger i sin tur att de gått på ett bedrägeri. Fler än var femte svensk oroar sig för att de ska utsättas för bedrägeriförsök i samband med julhandeln.
– När paketvolymerna skjuter i höjden passar bedragarna på. De sprider falska länkar och meddelanden i sina försök att lura konsumenter. Därför gäller det att vara sunt misstänksam, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.
Black Week, som inleds måndagen den 24 november, är startskottet för vinterns stora köpfest. Inför julhandeln ökar både e-handeln och risken för bedrägeriförsök. Under de mest intensiva shoppingveckorna skickar bedragare falska leveransmeddelanden för att lura mottagare. Ofta utger de sig för att vara PostNord eller andra logistikföretag.
– Bedragarna blir allt mer sofistikerade, men e-handel ska vara trygg och enkel. Vår roll är att ge konsumenterna de verktyg som behövs för att själva kunna se igenom bluffar. En kombination av teknik, kunskap och sunt förnuft är det bästa skyddet, säger Alexis Larsson.
Det finns några enkla steg som konsumenter kan ta för att skydda sig. Till exempel är uppgifterna i PostNords app alltid korrekta, och Alexis Larsson rekommenderar kunder att vända sig till kundservice vid minsta tveksamhet.
PostNords tips för att undvika bedrägerifällor
-
Använd PostNords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss.
-
Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från PostNord. Vi skickar normalt inte länkar till betalsidor, förutom vid varor från länder utanför EU.
-
Kontrollera alltid länkar innan du klickar – och tveka inte att kontakta kundservice om du är osäker.
-
Öppna aldrig bilagor från okända avsändare.
-
Svara inte på meddelanden du misstänker är bluffar. Väntar du inte på ett paket från utlandet är risken stor att meddelandet är falskt.
-
Granska logotyper, stavning och avsändaradresser – små fel kan avslöja en bluff.
-
Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, är det sannolikt en bluff.
-
Lämna aldrig ut personliga uppgifter som lösenord, kortnummer eller BankID.
-
Om du misstänker att du utsatts för bedrägeri: spärra ditt kort, byt lösenord och kontakta polisen omgående.
Så känner du igen en oseriös webbshop
-
Produktnamn är felaktigt översatta eller märkligt formulerade.
-
Priserna är onormalt låga.
-
Ingen svensk kontaktinformation finns, exempelvis adress eller telefonnummer.
Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av PostNord mellan den 4 och 8 november 2025. Totalt deltog 1 000 respondenter i åldern 18–79 år, representativt för den svenska allmänheten utifrån kön, ålder och region. Datainsamlingen gjordes digitalt via webbenkät, och studien omfattade 44 frågor om svenskarnas julvanor, traditioner och attityder till julkort, julhandel och nätbedrägerier
Bilder
Senast uppdaterad: