Glödhet e-handel växer tvåsiffrigtinför jul
För första gången på fyra år visar svensk e-handel tvåsiffrig tillväxt. Det visar PostNords E-barometer. Under tredje kvartalet ökade tillväxten med 10 procent jämfört med samma kvartal förra året. Den stärkta framtidstron hos hushållen syns nu direkt i köpmönstren. Det ger e-handeln en flygande start inför årets mest intensiva period.
E-handeln visar tillväxt för fjärde kvartalet i rad, och takten på tillväxten sticker ut. Tydligast är trenden inom möbler och heminredning. Efter en lång period av negativ tillväxt och en svag start på 2024 ökar branschen nu med hela 22 procent. Det är andra kvartalet i rad som branschen växer med över 20 procent. Därmed växer kategorin snabbare än den annars så starka apotekshandeln, som också visar starka siffror (+18 procent).
– Att livsstilskonsumtionen ökar är ett tydligt tecken på att hushållen ser mer optimistiskt på framtiden. Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen. Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige.
Ett starkt avslut på året väntas med svenskarnas populäraste kampanjperiod Black Week. Även julhandeln online förväntas nå nya höjder med en prognos på 12 miljarder kronor.
– Black Week har blivit startskottet för julhandeln och en av årets absolut viktigaste perioder för handel. Vi ser en stabilisering efter en utmanande tid. Konsumenterna är fortfarande prismedvetna, men köplusten är tillbaka, säger Ylva Staszewski.
Kampanjperioder spelar en avgörande roll för hur konsumenter planerar och genomför sina inköp. Hela 35 procent av konsumenterna planerar att handla under Black Week, vilket slår det tidigare rekordet från pandemiåret 2020. Drivande i trenden är de unga. För prismedvetna konsumenter i åldern 18–29 år är kampanjer särskilt viktiga – hela 59 procent i denna grupp planerar sina inköp utifrån dessa perioder.
E-barometern
E-barometern är Sveriges ledande rapport över svensk e-handel. Den har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.
Rapporten finns tillgänglig via:
https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
Bilder
Senast uppdaterad: