Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2025-05-20 07:00

E-handeln ökar – högsta tillväxten sen pandemin

Trots osäkerhet på världsmarknaden och hot om tullar ökar E-handeln med nio procent under första kvartalet. Det visar PostNords E-barometer. Ökningen är den högsta sedan pandemiåret 2021 då e-handeln låg på en historisk topp.

Sju av åtta branscher visar tillväxt. Apotekshandeln fortsätter att gå starkt med en ökning på 24 procent. Även bygghandeln vänder uppåt efter en längre tid i motvind och uppvisar det första positiva kvartalet på tre år (+8 %). Regeringens tillfälliga höjning av ROT-avdraget kan komma att ge ytterligare skjuts.

Samtidigt tar e-handeln marknadsandelar från den fysiska handeln – en tydlig signal om ett skifte i konsumentbeteendet.

- E-handeln går bra trots en omvärld präglad av geopolitiska spänningar. Att tillväxten är så här stark visar att digital handel har en trygg förankring i svenska konsumenters vardag, säger Ylva Staszewski, tf chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige.

När det kommer till internationell e-handel är intresset fortsatt stort. Nära hälften av svenskarna har handlat från utlandet det senaste året. Där fortsätter Kina dominera, medan Tyskland tappar andelar.

Samtidigt visar rapporten att hållbarhet blir en allt viktigare fråga för svenska e-handelskonsumenter – vilket bidrar till en splittrad bild. Andelen konsumenter som gör medvetna val utifrån hållbarhet, miljö och arbetsvillkor ökar med 12 procentenheter – efter flera år på oförändrad nivå.

- Det är ett dubbelt konsumentlandskap vi ser: både mer medvetet och mer prisdrivet. E-handeln speglar människors olika prioriteringar, säger Ylva Staszewski.

Trenden för internationell e-handel har varit uppåtgående i samtliga åldersgrupper sen 2019 men för första gången visar mätningarna att unga går mot trenden och e-handlar mindre från utlandet. 

- Den växande second hand-trenden bland unga är en tydlig förklaring. De söker unika och prisvärda produkter – men hittar dem numera ofta på hemmaplan, säger Ylva Staszewski.

Den äldre generationen går i motsatt riktning: fyra av tio i åldern 65–79 år gjorde sitt senaste internationella köp från Kina – klart högre än i andra åldersgrupper.

E-barometern är Sveriges ledande rapport över svensk e-handel. Den har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.

Läs rapporten:
https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/

Bilder


Senast uppdaterad: 2025-05-20 07:00