E-handeln fortsätter öka - möbler och heminredning ny tillväxtmotor
Trots att många hushåll stramar åt budgeten och prioriterar sparande visar svensk e-handel en imponerande återhämtning. För andra kvartalet i rad ökar tillväxttakten med nio procent jämfört med föregående år, vilket tangerar den högsta tillväxten sedan pandemiåret 2021. Den stora nyheten är att Apoteksbranschens mångåriga dominans bryts. Istället är det möbler och heminredning som tar klivet upp som branschens nya tillväxtmotor, enligt PostNords E-barometer.

Apotekshandeln fortsatte att utvecklas starkt med en tillväxt på 17 procent, drivet av höga krav på pris, tillgänglighet och snabba leveranser. Men för första gången på fyra år är inte Apotek den bransch som växer snabbast. Möbler och heminredning ökade med hela 20 procent, tack vare ett breddat sortiment och ökad efterfrågan på möbler. Bygghandeln ökade för andra kvartalet i rad, med två procent, främst tack vare det höjda ROT-avdraget.
- Att sju av åtta branscher växte även under andra kvartalet är ett styrkebesked för svensk e-handel. Det går att se ett visst skifte i utvecklingen, där de mer kapitalkrävande branscherna som möbel- och heminredning och hemelektronik nu växer igen. Det beror till viss del på att dessa branscher ökar från låga nivåer efter den tuffa period de har bakom sig, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige.
Hemelektronik växte med tio procent, där AI-försedda datorer driver efterfrågan. AI påverkar både konsumenter och e-handlare genom hela köpresan, från inspiration och köp till betalning och retur.
- E-barometern har intervjuat 14 ledande aktörer inom betal- och returmarknaden om vad de tror kommer ha störst påverkan inom e-handeln de kommande åren. AI väntas spela en avgörande roll för smidigare betalningar, enklare returer och en mer personlig köpupplevelse. Teknikdrivna lösningar kommer förändra e-handeln framöver, och AI-agenter blir en central del av den utvecklingen, säger Ylva Staszewski.
Konsumenters beteende i köpresan är något vi lyfter i årets andra rapport från E-barometern. Köpupplevelsen påverkas av hur konsumenterna navigerar från onlineköp till leverans och retur.
- Vana e-handelskonsumenter uppskattar i högre grad valmöjligheter i checkouten. De har utvecklat tydliga preferenser och vill kunna anpassa betalning och leverans efter egna behov. Ovana e-handelskonsumenter prioriterar tydlighet ännu mer, eftersom mindre erfarenhet av e-handel ofta innebär större osäkerhet när det gäller kostnader och leverans, säger Ylva Staszewski.
I rapporten jämförs returbeteende beroende på om de inhandlat en produkt från en svensk eller utländsk e-handlare.
- Vi ser stora skillnader i returmönstret mellan de som e-handlar från svenska kontra utländska sajter. Till exempel slänger konsumenterna varan mer än dubbelt så ofta om de har köpt den från en utländsk sajt i stället för att returnera, sälja eller skänka vidare den. Det är dock positivt att andelen sjunkit jämfört med ifjol, säger Ylva Staszewski.
E-barometern är Sveriges ledande rapport över svensk e-handel. Den har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.
Rapporten finns tillgänglig genom nedanstående länk:
https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/
Bilder
Senast uppdaterad: