Konsumenten väljer att julhandla online i tuffa tider
Trots bistra tider kommer julhandeln online att vara viktig för konsumenterna visar E-barometerns rapport för tredje kvartalet som publiceras den 21 november. Där får 2 100 respondenter frågor om deras planering av julklappsköpen 2023.
Lågkonjunkturen med ökade räntor och hög inflation minskar köputrymmet för konsumenterna. Det visade E-barometerns kvartalsrapport för andra kvartalet. Det säljs färre bostäder, renoveras mindre och vardagskonsumtionen minskar. Rapporten för Q2 visade även att fler konsumenter köper fler varor till nedsatt pris och den sociala hållbarheten har prioriterats upp.
En undersökning i E-barometerns rapport inför tredje kvartalet, som ännu inte är publicerad, visar att konsumenternas julklappsbudget per person uppskattas bli 2 470 kronor vilket bidrar till att julhandeln online kommer att landa på cirka 11 miljarder kronor, vilket nästan är i nivå med toppåret 2021. Inflation och kostnadsökningar bidrar till en ökning av julklappsbeloppet vilket understöds av en ökad befolkning samt en högre internetpenetration.
- De flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan så vi kommer troligtvis att se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor, säger Marie Rudolfsson, chef Affärsområde Paket PostNord Sverige.
Den fysiska boken har fortsatt en plats under granen även 2023, enligt över hälften (54%) av konsumenterna.
- Vi ser att de som gör sina julklappsköp online kommer att göra det i större grad än tidigare år och vi får snart svar på hur aktiva konsumenterna kommer att vara under årets Black Week. Den som är beredd att lägga tid och kraft på att leta efter erbjudanden kommer att hitta värde för pengarna, säger Marie Rudolfsson.
Bilder
Senast uppdaterad: