Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2023-05-23 08:00

E-handeln fortsätter nedåt visar E-barometern

E-handeln i Sverige fortsätter att minska under årets första kvartal jämfört med föregående år. Det visar PostNords E-barometer. Bygghandeln minskar mest, apotekshandeln och klädhandeln är de enda branscherna med en positiv tillväxt.

E-handeln minskade med sju procent under första kvartalet och mest backade bygghandeln, 24 procent jämfört med samma period föregående år. Dagligvaruhandeln minskade med 14 procent. 

- Lågkonjunkturen med ökade räntor och hög inflation minskar köputrymmet för konsumenterna. Det säljs färre bostäder, renoveras mindre och vardagskonsumtionen minskar. Det påverkar tydligt branscher som bygghandel och heminredning. Fler köper fler varor till nedsatt pris och den sociala hållbarheten har prioriterats upp, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

Enda tillväxten finns inom apotekshandeln och kläd- och skobranschen som växte med åtta respektive två procent. Även den cirkulära konsumtionen frodas. I konkurrens med utländska aktörer är det viktigt att de svenska e-handelsföretagen fortsätter hålla i det som konsumenterna lyfter fram som svenska styrkor online: smidiga betallösningar, relevanta leveransalternativ och tillgänglig kundservice

Tyskland och Kina är svenskarnas favoritländer att handla från utlandet. Det är det stora unika utbudet och låga priset som flest associerar med utländska a e-handelsaktörer.

- Det finns en hel del att lära från de snabba, trendkänsliga onlineföretagen i utlandet. Speciellt det digitala Kina är i framkant.  De tre teman vi har i rapporten är internationell handel, hållbarhet och begagnat på nätet. Här finns det mycket kunskap att ta till sig för svenska nätföretag – vilket i sig kan ge både kortsiktiga och långsiktiga vinster, säger Mathias Krümmel.

Svenska företag söker sig i allt större utsträckning ut i världen. Sedan 2016 har andelen svenska e-handelsföretag som säljer till utlandet ökat och ungefär var femte e-handlare som säljer varor till utlandet tror att deras utlandsförsäljning kommer att öka ytterligare under det kommande året. 25 procent av de svenska e-handlarna anser att konkurrensen från utländska e-handlare har blivit något eller klart större under det senaste året.

Rapporten finns tillgänglig genom nedanstående länk:

https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern

 


Senast uppdaterad: 2023-05-23 08:00