Black Week: 1,2 miljoner paket på ett dygn
Trots oroligt omvärldsläge och hög inflation gick e-handeln varm under Black Week. Under det mest intensiva dygnet sorterades 1,2 miljoner försändelser på PostNords paketterminaler.
Black Week har tagit ett fast grepp om den svenska e-handelsmarknaden. PostNords E-barometer visar att sex av tio svenskar planerade att handla minst hälften av sina julklappar online, och tre av tio uppgav att de skulle köpa sina julklappar redan under Black Week.
– För PostNords paketverksamhet peakar volymerna det första vardagsdygnet efter Black Friday, det vill säga i år den 27–28 november. Under det mest intensiva dygnet hanterade vi 1,2 miljoner paket och varubrev, i nivå med förra året. Det kan jämföras med en vanlig vecka då vi i snitt sorterar runt en halv miljon paket per dygn, säger Marie Rudolfsson, PostNords chef för affärsområde paket.
Enligt E-barometern tänkte svenskarna handla för lika mycket pengar som i fjol, och bland de yngre konsumenterna, 18–29 år, verkar handlandet till och med öka.
– En tydlig trend är att e-handelns erbjudanden börjar allt tidigare, med följd att konsumenterna också handlar tidigare. Black Friday blev Black Week och kan i framtiden mycket väl bli Black Month. Konjunkturen påverkar beteendet kring jakt efter prisvärda klappar, men inte totalsumman. I E-barometern ser vi att konsumenterna lägger ungefär samma totalsumma på julklapparna men på lite billigare varor, säger Linn Bjurek, projektledare E-barometern PostNord.
Fakta från E-barometern:
-
Sex av tio (63%) köper över hälften av julklapparna online. En av tio (11%) köper alla julklappar online.
-
Tre av tio köper sina julklappar redan under Black Week. Framförhållningen är god, främst bland kvinnor. (34 procent för kvinnorna och 25 procent för männen.)
-
Endast en av tio köper julklapparna veckan innan julafton.
-
Snittbeloppet för julklappsbudgeten online beräknades bli 2 470 kr i år jämfört med 3 401 kr för julhandeln totalt.
Bilder
Senast uppdaterad: