Svenskarna längtar efter påskhälsningar i år
Färre svenskar planerar att träffa sin släkt under årets påsk jämfört med i fjol, vilket kan ses som en tydlig effekt av rådande pandemi. En övervägande majoritet (83 procent) av den svenska befolkningen skulle bli glad om de fick hem en påskhälsning via posten i år i form av vykort, brev, påskägg eller annat. Samtidigt är det knappt en tredjedel som planerar att skicka en påskhälsning.
Inför årets påskfirande har PostNord undersökt hur Sveriges befolkning ser på påskhälsningar och på årets påskfirande. Undersökningen visar att antalet svenskar som planerar att träffa sina familjer är färre än tidigare år. Nära sju av tio (67 procent) brukar ett vanligt år, utan coronapandemi, träffa sin släkt under påskhelgen. I år kommer varannan träffa någon eller några av släktingarna och endast en procent svarar att de kommer träffa alla. Av dem som brukar fira påsk med sin släkt är det fler som svarar att de skulle bli glada av att få en påskhälsning via posten (84 procent) än av de som inte brukar fira med sin släkt (61 procent).
– Årets påskhelg blir på flera håll en mycket mindre släktaktivitet än vanligt. Vi hoppas att vi kan inspirera och bidra till en ökning av påskhälsningar i år så att familjerna, trots den fysiska distansen, kan känna gemenskap i påskfirandet, säger Elisabeth Hansson chef för PostNords brev- reklam- och tidningsaffär.
21 procent av svenskarna tror att de som allra mest skulle uppskatta en påskhälsning är mor- och farföräldrar och 20 procent anger sina föräldrar. Det är främst kvinnor (39 procent) och personer 50 år eller äldre (mellan 35 procent och 40 procent) som planerar att skicka en påskhälsning i form av vykort, brev, påskägg eller annat.
- I julas såg vi för första gången på många år en vändande trend vad gäller skickade julhälsningar och det skickades hela 18 miljoner julkort. Kanske följer påsken samma trend. Vi vet att en skriven hälsning i postlådan kan betyda extra mycket nu när vi inte alltid kan ses, säger Elisabeth Hansson.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord mellan den 15–17 mars 2021 och består av webbintervjuer med 1 197 personer i åldersspannet 18-79 år.
Bilder
Senast uppdaterad: