Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2021-07-02 07:00

Framtidens leveranser i fokus när PostNords ombud firar 20 år

Dåvarande Posten AB i Sverige var det första postala företaget i världen som implementerade ombud. I år har det hunnit gå 20 år sedan det första ombudet såg dagens ljus. Varje år hanteras 85 miljoner paket hos PostNords ombud runt om i landet och paket via ombud är Sveriges mest populära leveranssätt. Mycket har hänt sedan dess och idag ser PostNord en framtid för paketleveranser där såväl ombud, hemleverans och paketboxar spelar en gemensam huvudroll.   

I slutet av 90-talet avvecklades de svenska postkontoren, något som inledningsvis inte alls mottogs positivt av vare sig svenska folket eller media. Idag är ombuden en självklarhet och även det mest populära valet när e-handlade paket ska levereras. I dagsläget har PostNord omkring 2 000 ombud utspridda över hela landet som ger snitthushållet i Sverige en tillgänglighet hos ombuden på 12 timmar per dag, jämfört med de dåtida postkontorens 5,5 timmar per dag. Den då djärva idén med ombud kom från en ung trainee på då varande Posten AB i Eskilstuna vid namn Mathias Olsson, idag chef för PostNords ombudsnät.

- För 20 år sedan visade undersökningar att svenskarna gick till ett postkontor 1,8 gånger per år, medan de besökte en matvarubutik 1,8 gånger per vecka. Något drastiskt behövde göras och idén att istället öppna ombud i anslutning till butiker tog fart, säger Mathias Olsson.

 

Utvecklingen har gått fort sedan dess.
 

 – Det senaste årets snabba utveckling av e-handeln med enorma paketvolymer ställer nya krav på oss och det finns även en uppdaterad förväntansbild på service från våra kunder. Idag ser vi ser en större efterfrågan från mottagare att skräddarsy sina leverans för att förenkla vardagen. Ibland är ombud det smidigaste alternativet, andra gånger önskar man hemleverans eller leverans till paketbox i nära anslutning till hemmet och vi tror att en kombination av de tre gäller för de närmasta åren för att tillgodose alla behov över hela landet, säger Mathias Olsson, Chef för PostNord Retail och ansvarig för ombudsnätet.

PostNords breda närvaro av ombud ses över och utvecklas ständigt genom att analys avera behovet av täckning och volymer. De kompletteras idag även med andra typer av leveransmetoder. Just nu sker en storsatsning på PostNords paketboxar. I Sverige har PostNord i dagsläget drygt 330 paketboxar i framför allt storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Under juli kommer antalet utökas till 620 boxar på ca 350 platser i landet. Innan slutet av 2022 är planen att tillhandahålla totalt 4 500 boxar i Sveriges 30 största städer samt i glesbygd. Paketboxarna kommer att fungera som komplement till de populära ombuden, dels för att avlasta volymer, men också för att erbjuda mottagaren olika leveransmetoder.  Även hemleverans som alternativ har ökat med 30 % sedan ifjol och bland annat förbättrats med funktioner som livetracking i app. Här kan du läsa mer om PostNords serviceställen och ombud.


 


Senast uppdaterad: 2021-07-02 07:00