Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2021-12-22 08:00

Färre julklappsinköp på internet

Svenskarna har hittills spenderat 19,7 miljarder på julklappar, att jämföra med 19,4 miljarder i fjol. E-handelns andel av den totala julhandeln minskar från 57 procent till 51 procent och landar på 10 miljarder. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av PostNord.

Hjälpt av pandemin tog julklappshandeln på nätet ett skutt förra året och ökade med nästan 60 procent. I år väljer färre svenskar att e-handla sina julklappar. Av de som e-handlar säger 31 procent att de har handlat fler klappar på internet i år, samtidigt som den genomsnittliga summan man handlat för sjunkit från 2 387 till 2 250.

–  Förra året var exceptionellt på många sätt, även vad gällde julhandeln. Vi såg en våldsam ökning av näthandeln, som en följd av att konsumenterna ville undvika den fysiska handeln. I år har e-handelns andel av julklappsköpen minskat, medan handeln totalt ligger på i princip samma nivå. E-handeln i stort har ökat stadigt, och fortsätter att göra det, men kanske har det funnits en längtan till just julhandeln i de fysiska butikerna, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige.

74 procent av konsumenterna har handlat julklappar på nätet i år, och 58 procent har gjort mer än hälften av sina inköp online. 17 procent uppger att de gjort alla sina inköp på nätet medan 1 procent säger att de inte handlat digitalt alls.

De mest populära julklappskategorierna håller ställningarna. Precis som de senaste åren var de populäraste julklapparna på nätet i år kläder och skor (38 %), följt av böcker och media (34 %) och barnartiklar och leksaker.

46 procent av de som beställda sina klappar på nätet fick sitt paket inom 3 dagar. 85 procent av dem som hämtade paketen hos ombud fick stå i kö i mindre än fem minuter och den vanligaste väntetiden var under 3 minuter. 88 procent av konsumenterna är ganska eller mycket nöjd med sin senaste leverans. Det överlägset vanligaste leveranssättet var att hämta varan hos ett ombud (64 %) eller få den levererad hem i postlådan (14 %). Till de allt populärare paketboxarna hittade 8 procent av leveranserna.

Fakta från undersökningen

  • Svenska folket har fram till den 16 december (torsdag) handlat julklappar för 19,7 miljarder kronor. Fjolårets siffra, som mättes fram till 17 december, låg på 19,4 miljarder kronor. 
  • Fram till och med den 16 december i år har svenskarna e-handlat julklappar för 10 miljarder kronor. Förra året låg julklappshandeln på 10,6 miljarder kronor.  
  • 74 procent har handlat julklappar på nätet, och 58 procent har gjort mer än hälften av sina inköp online. 17 procent gjorde alla sina inköp på nätet.
  • E-handelns andel av den totala julklappshandeln minskade och ligger på 51 procent, jämfört med 57 procent föregående år. 
  • Andelen av svenskarna som handlat julklappar när undersökningen genomfördes är oförändrad (80%)
  • Genomsnittsbelopp att handla julklappar för per person har ökat lite och ligger på 3121 kronor i år (3101 kr 2020).

*PostNord har låtit Kantar Sifo fråga 2 000 konsumenter om deras julklappsinköp i år. Undersökningen genomfördes den 14-16 december 2021. Undersökningen har genomförts med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Motsvarande undersökning har genomförts under samma tidsperiod 2011-2020.


Senast uppdaterad: 2021-12-22 08:00