Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2020-04-24 08:00

Sverige fortsatt den mest mogna e-handelsmarknaden i Norden

Nu sammanfattar PostNord e-handelns utveckling i Norden under 2019 i en ny rapport. Totalt har den nordiska befolkningen e-handlat för 243 miljarder kronor, enligt konsumenternas egna uppskattningar.

Rapporten är baserad på svar från över 85 000 nordiska respondenter och undersöker utveckling samt skillnader i konsumenternas beteenden mellan länderna. Sverige ligger i toppen för e-handelsbranschens mognad, med 70 procent av befolkningen som regelbundet e-handlar. Sett till produktkategori är det kläder och skor som flest konsumenter e-handlar, oavsett var i Norden man bor.

- Men Sverige sticker ut i antal köp i kategorin Skönhet och hälsa, vilket vi sett är en kraftigt växande delbransch även i andra undersökningar. Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker, PostNord Sverige

Boende i Finland handlar mer från utlandet på regelbunden basis jämfört med de nordiska grannarna. Finland är också det land där flest fått sin vara levererad till en paketautomat (13 %) följt av Danmark (11 %). Flest konsumenter i Sverige har valt en hållbar leverans framför andra leveransaalternativ, följt av Danmark.

- Att leveransvalen ser olika ut mellan de nordiska länderna beror delvis också på vilken infrastruktur som finns, där Finland och Danmark varit tidigare med att implementera paketboxar. Men leveranssättet är på stark frammarsch även i Sverige, säger Arne Andersson, e-handelsexpert, PostNord Sverige

Rapporten i korthet:

  • Sverige är fortfarande den mest mogna e-handelsmarknaden i Norden sett till hur många som e-handlar regelbundet (70 %).
  • Kläder och skor är den produktkategori som flest handlar i på nätet, i samtliga av de nordiska länderna.
  • I Sverige handlar betydligt fler Skönhet och hälsa (34 %) än i övriga nordiska länder.
  • Finland är det land med flest konsumenter som handlar från utlandet regelbundet.
  • Finland är det land där flest fått sin senaste e-handlade vara levererad till en paketautomat (13 %), följt av Danmark (11 %).
  • Sverige är det land där flest hade valt en hållbar leverans (framför alternativ med andra fördelar) följt av Danmark.

E-handeln i Norden baseras på konsumentundersökningar genomförda av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord månadsvis i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Undersökningarna fångar e-handelskonsumenters beteende under januari till december 2019. Sammanlagt har 85 347 respondenter deltagit i undersökningarna. För analysen svarar HUI Research. Läs hela rapporten här.


Senast uppdaterad: 2020-04-24 08:00