Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2020-05-29 07:00

Ny rekordnivå för e-handeln under coronapandemin

E-handeln fortsätter påverkas av Corona-krisen. Under april månad hade 78 % av svenskarna handlat på nätet. Det är den högsta nivån i e-handelns utveckling någonsin. Det visar E-barometern april, PostNords första månatliga mätning av e-handeln i Sverige.

Andelen av de svenska konsumenterna som e-handlar (senaste 30 dagarna) uppnådde under april månad en aldrig tidigare skådad nivå, hela 78 %. Betydligt fler kvinnor än män e-handlade under april, hela 82 %. I allra högst utsträckning, 88%, e-handlade kvinnor i åldern 30-49 år.

- Detta är utan tvekan en effekt av den rådande coronakrisen. Det blir synnerligen intressant att följa hur stor del av ökningen som består när livet så småningom börjar återgå till mer normala förhållanden, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Vid en jämförelse av vad det är konsumenterna handlat på nätet under april, jämfört med tiden före corona, blir det tydligt att det är dagligvaror och apoteksvaror som ökat mest. Skönhet och hälsa, där även apoteksvaror ingår, är nu den produktkategori som flest handlat från. Dagligvaror är det numera 21 procent som handlat på nätet under de senaste 30 dagarna. Bifogat finns också en tabell som visar den totala ökningen per kön och åldersgrupper jämfört med april 2019. 

E-handelns tillväxt under april (jämfört med april 2019), baserat på konsumenternas uppskattning

Kön Ålder
Hela befolkningen Man Kvinna  18-29  30-49  50-64  65-79
+44% +35 % +56 % +11 % +34 % +53 % +154 %

- Dagligvaruhandeln på nätet har fått väldigt många nya kunder, framförallt äldre personer. Det underlättar givetvis för många när man inte kan eller vill gå till den fysiska butiken, på grund av smittspridningen, säger Carl-Fredrik Teder.

Samtidigt är det många, 37 procent, som uppger att de kommer att handla mindre, totalt sett, under 2020 jämfört med året innan. 78 procent av de tillfrågade är oroliga för Sveriges ekonomi.

Några utvalda siffror ur E-barometern april 2020:

  • E-handeln växte med 44 %* under april, jämfört med april 2019.

  • 78 % av svenskarna e-handlade, vilket är den högsta andelen någonsin, och 8 procentenheter högre än genomsnittet 2019 (70 %).
  • 12 % av svenskarna har börjat handla apoteksvaror på nätet, som direkt konsekvens av coronaviruset. För dagligvaror samt kläder och skor var motsvarande siffra 8 %.
  • Totalt sett tror 37 % att de kommer konsumera mindre (fysisk handel och e-handel) under 2020, jämfört med 2019. Bara 12 % tror att de kommer konsumera mer.

Läs rapporten E-barometern april 2020 här.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Under coronakrisen släpps E-barometern en gång i månad, utöver de vanliga kvartalsrapporterna. Den här månadsrapporten bygger på två konsumentundersökningar som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord; dels den ordinarie månadsundersökningen för E-barometern, samt dels en löpande undersökning som PostNord initierat med anledning av den rådande coronasituationen. Den ordinarie undersökningen genomfördes i början av maj, med 1000 svar från personer som e-handlat under de senaste 30 dagarna. Den andra undersökningen genomfördes 6-12 maj, med svar från 559 personer. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.


Senast uppdaterad: 2020-05-29 07:00