Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2020-10-27 07:00

Färre e-handlade under september

Det var 73 procent av svenskarna som e-handlade under september månad, betydligt färre än tidigare månader under coronakrisen. Tillväxten i e-handelsköp jämfört med september 2019 var 14 procent. Det visar PostNords rapport E-barometern för september.

Andelen svenskar som e-handlade i september gick ner till 73 procent, från 77 procent i juli och augusti. Samtidigt gick konsumtionen per person, på nätet, bara upp med 10 procent jämfört med september 2019.

- Oron för viruset ökade inte under september enligt våra undersökningar, så sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna. I kommande kvartalsrapport tittar vi närmare på hur konsumenterna förhåller sig till julhandeln. Troligen vill många undvika trängsel och planerar att köpa fler julklappar på nätet istället, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Rapporten visar också att det är färre, månad för månad, som oroar sig för landets ekonomi eller en kommande lågkonjunktur. Rapporten är den sjätte månadsrapporten som genomförs av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. Den 17 november presenteras årets tredje kvartalsrapport. 

Några siffror ur rapporten:

  • E-handeln växte med 14 procent i september (jämfört med september 2019), enligt konsumenternas egna uppskattningar.
  • 73 procent av svenskarna e-handlade under september.
  • Flest konsumenter handlade från kategorin skönhet och hälsa (39 %), följt av kläder och skor (38 %).

Ladda ner hela rapporten här.


Senast uppdaterad: 2020-10-27 07:00