Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2019-05-24 07:00

Ny guide: Så expanderar du din e-handel i Tyskland


Nu lanserar PostNord i samarbete med MakesYouLocal en ny serie guider för hur e-handelsföretagen enklare kan expandera utanför Sverige. Först ut är en guide till den tyska e-handelsmarknaden. 

Många e-handelsföretag är intresserade av att expandera utanför den svenska marknaden. Att ta steget kan däremot kännas svårt. Därför lanserar nu PostNord i samarbete med MakesYouLocal guider som hjälper dig med allt du behöver veta om du ska ta din e-handel till ett nytt land. Först ut är guiden för dig som vill ta din e-handel till Tyskland.

- Inom en femårsperiod tror vi att antalet svenska e-handlare som säljer utomlands kommer att öka med 100 procent. Sverige som land är litet och det finns stora fördelar för e-handelsföretagen att expandera utanför de inhemska gränserna. Genom den här guiden kan vi främja att fler svenska e-handelsaktörer tar steget ut, säger Henrik Hansen, crossborder specialist på MakesYouLocal.

Tyskland är Sveriges största exportmarknad och representerar hela 100 miljoner konsumenter. Landet utgör en stor marknad med signifikant potential. I PostNords senaste e-handelsrapport E-barometern Q1 2019 konstateras även att den svenska e-handeln från Tyskland har ökat med 26 procent mellan 2016-2019 och är ett av de fyra länder i topp som svenskarna e-handlar från. Däremot kan svenska e-handlare förvänta sig tuff konkurrens.

- Det finns utmaningar på den tyska e-handelsmarknaden, bland annat bidrar den hårda konkurrensen till prispress. Aktören Amazon har också lyckats ta positionen som ”produkt-sökmotor” i Tyskland, vilket man som svensk e-handlare måste kunna tackla för att lyckas. Säger Arne Andersson.

Guiden, som är den första i raden av flera, tar upp vad som kännetecknar tysk e-handelsmarknad, kraven från tyska kunder på en webbshop, det föredragna betalsättet i landet och förväntan på leveransen.

Några av de frågor som besvaras i guiden är:  

  •  Vad kännetecknar e-handelsmarknaden i landet?  
  •  Vad krävs av en webbshop för att den ska motsvara kundernas förväntningar? 
  •  Vad är det föredragna betalsättet?  
  •  Vad förväntar sig kunderna när det gäller leveransen?  
  •  Vilka sätt fungerar det att marknadsföra sig på? 

Ladda hem guiden här.


Senast uppdaterad: 2019-05-24 07:00