E-barometern Q1: 3 av 4 konsumenter beredda att betala mer för hållbara leveranser
Dagens konsumenter är redo att göra medvetna val när de e-handlar, men företagen har inte hängt med. Det visar E-barometern Q1 som sammanfattar svenskarnas e-handel första kvartalet 2019 och har temat hållbarhet.
Konsumenterna är beredda att göra aktiva val för en mer hållbar leverans enligt E-barometern. Så många som 3 av 4 konsumenter säger att de skulle vara beredda att betala 5 kronor mer om de visste att leveransen var mer miljövänlig. Här har företagen inte följt med i konsumenternas beteende – endast 36 procent av företagen tror att konsumenterna skulle kunna tänka sig att betala mer för mer miljöanpassade leveranser.
– Vi ser att samma mönster går igen när vi frågar konsumenterna om de kan tänka sig att vänta några dagar längre på en hållbar leverans. 80 procent av konsumenterna kan tänka sig det, men endast 42 procent av företagen tror att deras kunder vill vänta längre. Men en mer hållbar leverans behöver egentligen inte ta längre tid eller kosta mer. Såväl detaljister som logistikföretag och emballageproducenter behöver kraftsamla och samordna sig i högre utsträckning för att bli mer hållbara, säger Sofia Leffler Moberg, global hållbarhetschef på PostNord.
Att erbjuda hållbara alternativ inom e-handeln ger goda konkurrensfördelar. I E-barometern framgår det att konsumenterna tycker att det är särskilt viktigt med hållbarhet inom livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.
- Här finns med andra ord utrymme att ta en position, då hållbarhet har hamnat i bakvattnet när hela e-handeln koncentrerat sig på tillväxt. E-handeln skiljer sig från annan handel främst på tre sätt; hur leveransen sker, hur produkterna är emballerade och hur digitala verktyg som AI och blockkedjor används för att skapa mer effektiva transportlösningar och mer transparenta leverantörskedjor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Rapporten i korthet:
- E-handeln ökade med 15 % under första kvartalet 2019.
- Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen.
- E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka kraftigt i tillväxt med 19 %.
- Tre av fyra konsumenter gör medvetna val när de e-handlar och är beredda att betala mer för mer miljöanpassade leveransalternativ.
- Konsumenter väljer i högre utsträckning att e-handla från inhemska webbutiker.
- Kina som e-handelsland minskar i popularitet hos svenska konsumenter, vilket kan bero på skärpta momsregler och hanteringsavgift, men också på att prisbild blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare.
Senast uppdaterad: