Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2019-12-23 09:00

14,5 miljoner julkort har skickats i år

I år har svenskarna skickat 14,5 miljoner julkort, det visar PostNords årliga julkortsprognos. Idag går brevbärarna den sista rundan för att dela ut julkort och små e-handlade julklappar till landets alla hushåll. Julhandeln på nätet har varit lika livlig som tidigare, och hittills har det e-handlats julklappar för 7,1 miljarder.

Julkortsskickandet minskar, som andra typer av fysiska brev, men är fortsatt populärt. Före jul sa sju av tio svenskar att de föredrar att få sina julhälsningar i postlådan*. Medan 6 av 10 tycker att det är mycket eller ganska viktigt att behålla traditionen var det bara drygt hälften, 53 procent, som själva tänkte skicka sina hälsningar fysiskt.

– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, för att hålla traditionen levande och ha kontakt med våra nära och kära. Det är viktigt för många av oss, men kanske hinns det inte alltid med i julstressen att skriva kort och då väljer man ett annat alternativ för sina hälsningar, säger Annemarie Gardshol, vd för PostNord Sverige.

Ett alternativt sätt att skicka julkort är tjänster där digitala bilder omvandlas till kort på papper som skickas till mottagarens postlåda. I år skickades drygt 1,1 miljoner av PostNords Riktiga vykort under perioden 1 – 19 december. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period förra året.

- Det är roligt att se att Riktiga vykort är populära. Det är ett väldigt smidigt sätt att skicka personliga kort under hela året och ett bra alternativ för den som har bråttom, säger Annemarie Gardshol.

Minskningen av fysiska julkort sker i takt med att brevskrivandet generellt minskar, och förra året skickades 16,5 miljoner. E-handlade julklappar ökar däremot stadigt år från år. Fram till den 18 december i år hade svenskarna e-julhandlat för 7,1 miljarder kronor. Veckan före julafton, när undersökningen gjordes, uppskattade konsumenterna att de skulle e-handla julklappar för ytterligare 2,8 miljarder. Det skulle innebära att när julfriden sänker sig över landet uppgår den totala e-julhandeln till nästan 10 miljarder kronor.


*Om PostNords julkortsundersökning 
Resultatet bygger på en telefonundersökning som Kantar SIFO gjort på uppdrag av PostNord. Undersökningen genomfördes under perioden 13-25 november 2019. SIFO genomförde 1 055 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.


Senast uppdaterad: 2019-12-23 09:00