Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2018-10-11 10:00

Stark tillväxt i europeisk e-handel – stor potential för svenska webbutiker

Den europeiska e-handeln visar stark tillväxt enligt den nya rapporten "E-handeln i Europa 2018" från PostNord.  Nästan 268 miljoner europeiska konsumenter har e-handlat under det senaste året till ett värde av 198 miljarder euro. Detta motsvarar en ökning med 9,4 procent, eller 17 miljarder euro, jämfört med föregående år.

Av de nästan 268 miljoner europeiska konsumenter som har e-handlat under det senaste året har nästan tre av fyra, det vill säga cirka 200 miljoner, handlat från utländska marknader. Kina ligger fortsatt i topp att e-handla varor från, följt av Storbritannien och USA. Den utländska konsumtionen domineras av några stora e-handelsmarknader, men även den svenska marknaden lockar allt fler europeiska kunder. Under det senaste året har drygt 5 miljoner européer e-handlat från svenska webbutiker. Extra intressant är det att andelen tyska konsumenter som e-handlat från Sverige ökat markant sedan förra årets mätning. Efter våra nordiska grannländer är tyskarna de som e-handlar mest från Sverige.

- När konkurrensen ökar, inte bara nationellt utan också globalt, blir det allt viktigare att förstå sina kunder. Det finns en stor potential för svenska webbutiker att växa även utanför Sverige. Men det gäller att ha god lokalkännedom, då trovärdigheten är väldigt viktig. Hur vill de ha leveranserna i respektive land, hur vill de betala och vad behövs för att en konsument ska känna tillit till sajten – det är några saker man behöver ta reda på när man lanserar i ett nytt land, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.

En annan märkbar utveckling är att shopping via mobila enheter visar en stabil tillväxt. I tidigare undersökningar har mobilmognad varierat över hela Europa, men den blir allt jämnare. För Europa som helhet har sex av tio konsumenter använt sin mobiltelefon eller surfplatta för onlineshopping. Spanien är det land med högst andel konsumenter som e-handlat med sin mobiltelefon.

Ladda ner rapporten "E-handel i Europa 2018" här.

*PostNord har sedan 2014 genomfört studier av den europeiska e-handelsmarknaden under namnet E-handeln i Europa. Rapporten bygger på intervjuer med 11 000 konsumenter som genomförts i riksrepresentativa urval med privatpersoner i åldrarna 15–79 år i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Nepa. Antalet respondenter varierar något mellan länderna. I de flesta av länderna har antalet respondenter varit omkring 1 100. Undantaget är Norden där länderna redovisas som en samlad region. Där var antalet respondenter drygt 500 per land. 


Senast uppdaterad: 2018-10-11 10:00