Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2018-12-21 08:30

Rekord för julhandeln på nätet

Allt fler julklappar köps online. Fram till den 18 december har svenskarna handlat julklappar för över 18 miljarder kronor och 38 procent av inköpen har hittills skett online. Det innebär att svenskarna i år e-handlat julklappar för knappt 7 miljarder kronor. Det framgår av en ny julundersökning från PostNord*.

När undersökningen gjordes, den 17-18 december, hade fler än 80 procent av de svenska konsumenterna handlat julklappar för mer än 18 miljarder kronor varav knappt 7 miljarder kronor på nätet. Det är några dagar kvar till julafton, och eftersom julafton i år ligger på en måndag är det gott om tid för svenska konsumenter att köpa de sista julklapparna. Det innebär även att detta inte blir den slutgiltiga julklappssiffran.

Svenskarna tror att de kommer att handla in i det sista och spendera ytterligare drygt 7 miljarder kronor fram till julafton. Det skulle innebära att den totala julklappskonsumtionen landar på dryga 25 miljarder kronor, varav 9,5 miljarder på nätet. Det skulle i sin tur innebära att knappt 4 av 10 julklappar skulle införskaffas online i år.

54 procent av svenskarna har e-handlat julklappar hittills i år. Mest handlar 30-49-åringarna, där drygt 7 av 10 i åldersspannet köpt minst en julklapp på nätet.

– Allt större del av julklapparna handlas online. Det drivs både av tillgängligheten och av bekvämligheten att kunna handla var och när man vill. Förflyttningen ställer helt andra krav på detaljisterna i alla steg, från lagerhantering och produktinformation på sajten till kommunikation och leverans, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Leveranserna blir en allt större del av köpupplevelsen online idag. Och i PostNords julundersökning var 85 procent av e-handels-konsumenterna nöjda med sin senaste e-handelsleverans, oavsett om den skett via utlämningsställen, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans. Bara 3 procent var missnöjda. Vänte-tiderna på att få ut sina paket på ett utlämningsställe uppskattades i genomsnitt till mindre än fem minuter.

– Det har varit ett väldigt högt tryck på våra terminaler, hos ombuden och ute hos både chaufförer och brevbärare nu under julhandeln. Vi har dock förberett oss mer än någonsin för julhandeln, och stärkt upp med fler anställda, fler transporter och två nya terminaler – allt för att göra leveranserna så smidiga som möjligt. Alla medarbetar har gjort ett fantastiskt jobb och stor eloge till alla som jobbat så hårt under denna intensiva period. Nu sker den riktiga slutspurten inför julafton då vi har fortsatta leveranser till butiker, leveranser till ombuden ända tills på lördag, säger Carin Blom.

Fakta från undersökningen

  •  Svenska folket har fram till och med den 18 december handlat julklappar för 18 miljarder kronor och spås handla för ytterligare 7 miljarder till och med julafton.
  •  Fram till och med den 18 december i år har svenskarna e-handlat julklappar för 6,9 miljarder kronor, men spås handla julklappar online för ytterligare 2,6 miljarder.
  •  Mer än varannan svensk (53 procent) har e-handlat julklappar i år.
  •  E-handelns andel av den totala julhandeln ligger på 38 procent 2018.
  •  De julklappar som flest svenskar har handlat i år är 1. Kläder/skor, 2. Böcker/media, 3. Leksaker/barnprodukter, 4. Hemelektronik, 5. Skönhet/hälsa.
  •  Fem-i-topp e-handlade julklappar ser ut så här: 1. Böcker/media, 2. Kläder/skor, 3. Leksaker/barnprodukter, 4. Hemelektronik, 5. Möbler/heminredning.
  •  Nio av tio konsumenter (85 procent) är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda.
  •  För de som hämtade sin senaste e-handlade vara på ett utlämningsställe var den genomsnittliga väntetiden mindre än fem minuter.

Mer utförliga resultat och information om undersökningen finns i bifogad rapport Julklappsinköp i Sverige 2018 

*PostNord har låtit Kantar SIFO fråga 2 002 konsumenter om deras julklappsinköp i år. Undersökningen genomfördes den 17-18 december 2018. Undersökningen har genomförts med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av Kantar SIFO:s webbpanel. Motsvarande undersökning har genomförts under samma tidsperiod 2011-2018.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2018-12-21 08:30