Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2018-12-22 09:00

16,5 miljoner julkort har skickats i år

I år har svenskarna skickat 16,5 miljoner julkort, det visar PostNords årliga julkortsprognos. Igår gick brevbärarna den sista rundan för att dela ut julkort och små e-handlade julklappar till landets alla hushåll. Julhandeln på nätet har varit lika livlig som tidigare, och hittills har det e-handlats julklappar för 7 miljarder.

Julkortsskickandet är fortsatt populärt, även om det minskar. Före jul sa 76 procent av svenskarna att de föredrar att få sina julhälsningar i postlådan*. Drygt 6 av 10 tänkte skicka sina hälsningar fysiskt. Även i åldersgruppen 20-29 ville 74 procent helst ha sina julkort i postlådan. Men det är många saker som ska hinnas med före jul, och kanske är julkorten inte alltid prioriterade i brådskan även om man gärna vill både ha dem och skicka dem.


– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, för att hålla traditionen levande och ha kontakt med våra nära och kära. Det är roligt att se att den fysiska julhälsningen fortfarande har en stark ställning bland svenskarna, säger Annemarie Gardshol, vd för PostNord Sverige.

Trots att julkorten fortfarande är populära minskar antalet varje år. Minskningen sker i takt med att brevskrivandet generellt minskar, och förra året skickades 20,5 miljoner julkort. E-handlade julklappar ökar däremot stadigt år från år. Fram till den 18 december i år hade svenskarna e-julhandlat för knappt 7 miljarder kronor. Veckan före julafton när undersökningen gjordes uppskattade konsumenterna att de skulle e-handla julklappar för ytterligare 1,5 miljarder. Det skulle innebära att när julfriden sänker sig över landet uppgår den totala e-julhandeln till 9,5 miljarder kronor.


*Om PostNords julkortsundersökning
 
Resultatet bygger på en telefonundersökning som Kantar SIFO gjort på uppdrag av PostNord AB. Undersökningen genomfördes under perioden 12- 19 november 2018. SIFO genomförde 1 223 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.


Senast uppdaterad: 2018-12-22 09:00