Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-11-28 10:02

Svenskarna handlade för 5 miljarder kronor på Black Friday – rekordvolymer hos PostNord

Black Friday visar nya rekord, och aldrig någonsin förr har det handlats så mycket på nätet under ett dygn. Var tredje svensk fyndade varor fredagen den 24 november för sammanlagt 5,3 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med 46 procent jämfört med förra året. Det framgår av en undersökning som PostNord genomfört den 25-27 november 2017*.

Hela 95 procent av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och var tredje svensk handlade också under dagen. Hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. Totalt spenderades det i snitt 2 290 kronor per handlade person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Den kraftiga tillväxten märks också hos PostNord som just nu har fullt upp med att leverera alla e-handlade försändelser. PostNord hanterade under den gångna helgen 719 000 paket, vilket är 51 procent fler än motsvarande helg efter Black Friday 2016. Det är också väsentligt högre paketvolymer än de prognoser som e-handelsföretagen lämnat till PostNord och som låg till grund för PostNords planering inför helgen.

─ Svenskarna e-handlar som aldrig förr. Både e-handlare och distributörer har planerat länge för den här dagen, men ingen hade kunnat drömma om en sådan här utveckling. På PostNord ser vi ett enormt tryck. Vi har stärkt upp med extra personal och extra fordon för att kunna leverera så snabbt som möjligt. När det kommer in så många fler paket än våra kunder flaggat för kan det ändå hända att några mottagare får vänta lite extra på sin leverans. Vi hoppas på förståelse för det, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord

Black Friday ses som startskottet på julhandeln, och rean sprider sig nu också över hela veckan. Det är inte bara julklappar som införskaffas under dagen, snarare tvärt om. 58 procent av konsumenterna handlade enbart varor till sig själv, medan 11 procent enbart handlade julklappar (25 procent handlade både julklappar och varor till sig själv).

− De flesta tror att Black Friday tar av decemberförsäljningen, och det stämmer till viss del, men det är också tydligt att en stor del av konsumenterna passar på att handla till sig själva under dagen. I takt med att man förbereder sig allt mer inför Black Friday kommer man säkert att julhandla ännu mer i november, men i dagsläget är det fler som unnar sig själva saker än som handlar julklappar, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.  

Black Friday är ett internationellt fenomen, men den utländska konsumtionen minskar i betydelse bland svenska konsumenter. Totalt handlade svenska konsumenter prisnedsatta varor för 230 miljoner kronor från utländska sajter. Det motsvarar cirka 5 procent av konsumtionen under Black Friday, vilket kan jämföras med 6 procent 2016 och 9 procent 2015.

PostNords undersökningar visar att svenskarna kommer att handla cirka var tredje julklapp på internet i år. Prognosen visar att vi kommer att e-handla julklappar för 6,4 miljarder kronor, vilket är 14 procent mer än under julhandeln 2016.

* Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Antal respondenter uppgick till 1 475 och undersökningen genomfördes med Kantar SIFOs webbpanel.

Fakta från undersökningen

  • Under Black Friday-dygnet (24 november) handlade svenskarna prisnedsatta varor för 5,3 miljarder, vilket är cirka 1,7 miljarder mer än i fjol.
  • 95 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday fredagen den 24 november.

  • 33 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 290 kronor.

  • 33 procent (40 % 2016) av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 52 procent (46 % 2016) handlade enbart på nätet och 15 procent (14 % 2016) handlade både i fysiska butiker och på internet.
  • De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (41 %), hemelektronik (32 %), skönhet/hälsa (20 %) och media (19 %).
  • 8 procent av de som handlade under Black Friday handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 233 kronor per person. Det innebär att det handlades reavaror för 230 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday, dvs 5 procent av den totala summan.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2017-11-28 10:02