Rekord för julhandeln på nätet
Svenskarna har fram till den 20 december köpt julklappar för över 18 miljarder kronor och 35 procent av inköpen har skett via internet. Det innebär att svenskarna i år e-handlat julklappar för 6,2 miljarder kronor. Det framgår av en ny undersökning från PostNord*.
Julklappsinköpen på nätet ligger hittills helt i nivå med konsumenternas egen prognos om hur mycket de planerade att handla. Men när undersökningen genomfördes den 18-20 december tänkte man e-handla julklappar för ytterligare 1 miljard kronor. Det skulle innebära att klapparna på nätet totalt landar på över 7 miljarder kronor.
E-handeln slår alla rekord i år och enligt undersökningen har vi shoppat för 11 procent mer i år än i fjol på nätet. 50 procent av svenskarna har e-handlat julklappar hittills i år. Mest handlar 30-49-åringarna, där två av tre i åldersspannet köpt minst en julklapp på nätet. PostNords paketvolymer har ökat med cirka 25 procent under julhandelsperioden jämfört med i fjol.
– Julhandeln på nätet fortsätter att öka, vi e-handlar julklappar i vart och vartannat hem. Och under julhandeln får drivkrafter som bekvämligheten allt större fokus, vilket driver på ökningen. Däremot är de här dagarna innan julafton superviktiga för de fysiska butikerna, där vi handlar in i det sista, vilket gör att den totala julhandeln kommer att öka ytterligare, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
E-handelns smidighet bekräftas också av undersökningen. 86 procent av e-handelskonsumenterna är nöjda med sin senaste e-handelsleverans, oavsett om den skett via utlämningsställen, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans. Väntetiderna på att få ut sina paket på ett utlämningsställe har i genomsnitt varit mindre än fem minuter.
– Det har varit högt tryck på våra terminaler, hos ombuden och ute hos både chaufförer och brevbärare nu under julhandeln. Jag tycker att vi har hanterat det väldigt bra, trots att antalet paket långt överskred både våra och e-handlarnas prognoser. Vi hade aldrig kunnat drömma om sådana paketvolymer, men har jobbat stenhårt på att få ut alla julklappar till alla hem. Det är en intensiv period, men fruktansvärd rolig. Nu sker den riktiga slutspurten inför julafton då vi har fortsatta leveranser till butiker, leveranser till ombuden ända tills på lördag, samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar även de, säger Carin Blom.
Fakta från undersökningen
- Svenska folket har fram till och med den 20 december handlat julklappar för 18 miljarder kronor. Det är cirka två miljarder mer än 2016, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för knappt 16 miljarder kronor.
- Fram till och med den 20 december i år har svenskarna e-handlat julklappar för 6,2 miljarder kronor en ökning om 11 procent. 2016 e-handlade svenskarna julklappar för 5,6 miljarder kronor.
- Varannan svensk (50 procent) har e-handlat julklappar i år.
- E-handelns andel av den totala julhandeln ligger på 35 procent 2017.
- De julklappar som flest svenskar har handlat i år är 1. Kläder/skor, 2. Böcker/media, 3. Leksaker/barnprodukter, 4. Hemelektronik, 5. Skönhet/hälsa.
- Bland e-handlade julklappar dominerar 1. Böcker/media, 2. Kläder/skor, 3. Leksaker/barnprodukter, 4. Hemelektronik, 5. Möbler/heminredning.
- Nio av tio konsumenter (86 procent) är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda.
- För de som hämtade sin senaste e-handlade vara på ett utlämningsställe var den genomsnittliga väntetiden fem minuter.
Mer utförliga resultat och information om undersökningen finns i bifogad rapport Julklappsinköp i Sverige 2017
*PostNord har låtit Kantar SIFO fråga 2 001 konsumenter om deras julklappsinköp i år. Undersökningen genomfördes den 18-20 december 2017. Undersökningen har genomförts med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av Kantar SIFO:s webbpanel. Motsvarande undersökning har genomförts under samma tidsperiod 2011-2017.
Nedladdningar
Senast uppdaterad: