Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-12-19 13:00

PostNord levererar rekordmånga näthandlade julklappar

Sedan Black Friday den 24 november har PostNord levererat drygt 4 miljoner e-handlade paket till svenska folket, vilket är 25 procent fler än under motsvarande period 2016. Senast nu på onsdag den 20 december måste e-handelsföretagen lämna in sina försändelser till PostNord för att de ska hinna fram till mottagarna före jul.

E-handelns tillväxt i julhandeln verkar ha överträffat alla prognoser. Det märktes inte minst i samband med Black Friday då svenskarna handlade för 46 procent mer än under 2016. Antal paket hos PostNord ökade med 51 procent vilket var betydligt mer än både våra och e-handelsföretagens samlade prognoser på 20-30 procents tillväxt.

Sedan Black Friday den 24 november har PostNord levererat drygt 4 miljoner e-handlade paket till svenska folket, vilket är 25 procent fler än under föregående år. Prognosen var 15 procent för motsvarande period. Volymökningen har märkts både hos PostNord, som haft fullt med paket både i terminaler och i fordon, och hos ombuden. I media har det talats om ”paketkaos”, men det är en beskrivning som PostNord Sveriges VD Anders Holm inte känner igen.

– Visst, det är fullt med paket överallt och vi jobbar jättehårt, men det går bra och våra planer håller. Julklappar och julkort kommer att komma fram i tid bara de lämnas in till oss före de sista datum som vi kommunicerat, säger PostNord Sveriges VD Anders Holm.

Veckan före jul är alltid den mest intensiva för PostNord och PostNords ombud. Det är nu det ska säkras att både julklappar och julhälsningar kommer fram i tid till julafton. För att lyckas är det viktigt att e-handelsföretagen lämnar in sina försändelser i tid till PostNord senast onsdagen den 20 december. Sista dagen för att skicka julpost med julfrimärkena var den 15 december. Julkort med vanligt porto kan du posta i en gul brevlåda ända fram till den 21 december.

För den som ska e-handla sina julklappar är det viktigt att kontrollera i webbutiken vilket som är senaste datumet för att klapparna ska hinna fram i tid till julafton. Webbutiken måste hinna packa varan och lämna in den till PostNord i tid för att vi ska kunna leverera före jul. Vilket som är det senaste datumet varierar från e-handlare till e-handlare.

Eftersom så många e-handlade under Black Friday har det varit full aktivitet hos ombuden sedan dess och de sista dagarna före julhelgen brukar vara de mest intensiva. Vill man slippa stå i kö för att hämta ut sitt paket bör man undvika att dyka upp mellan kl. 17-19 då risken för köbildning är som störst.

 – Våra medarbetare och personalen hos våra ombud har gjort en fantastisk insats i samband med årets jul! Vi är också tacksamma för att alla mottagare hämtat sina paket så snart de fått aviseringen. Det har underlättat för ombuden eftersom det gör det möjligt för dem att få plats med alla nya paket som vi levererat, säger Anders Holm.

Inför nästa jul arbetar PostNord redan med att utveckla nya leveransformer som ska minska trycket på ombuden. Två nya paketterminaler öppnar 2018, i Växjö och i Örebro, vilket kommer att öka grundkapaciteten.

– Dessutom kommer vi att göra allt fler hemleveranser till kunderna på kvällstid och fortsätta med lördagsleveranserna till ombuden, säger Anders Holm.

PostNords mottagarapp kommer också att utvecklas ytterligare.

 – Redan i dag kan man använda den för att bestämma hur hemleveransen ska ske. Till exempel kan man uppge sin portkod i appen om det behövs eller avtala att man vill ha paketet levererat i garaget eller på sin tomt, säger Anders Holm.


Senast uppdaterad: 2017-12-19 13:00