Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-04-26 09:15

E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars

En mars utan påsk gynnade e-handeln. E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under månaden jämfört med samma period i fjol. Efter två svaga månader vände e-handelskonsumtionen alltså starkt uppåt igen, det visar PostNords konsumtionsrapport e-barometern [konsument]*.

Efter två månader med svagare utvecklingstal än branschen varit van vid blev mars en stark e-handelsmånad. En mars utan påsk gynnar e-handelskonsumtionen genom fler shoppingdagar.

Totalt sett e-handlade 66 procent av svenskarna fysiska varor, och de varor som e-handlades mest var de varor som länge legat i topp; mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter. Andelen som handlade modevaror ökade från 33 procent till 37 procent jämfört med mars förra året.

- Efter två svaga e-handelsmånader var köplusten tillbaka under mars. En mars utan påsk gynnar också konsumtionen på nätet. Som vi förutspådde förra månaden är vi återigen tillbaka på starkare utvecklingstal och vi får se om köplusten håller i sig även under april, trots att påsken kan dra ner utvecklingen något, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

E-handelskonsumtionen via mobilen är fortsatt stark. Nästan fyra av tio e-handelskonsumenter handlade med sin mobiltelefon under mars, en stark ökning jämfört med förra årets  26 procent.

Var femte paket e-handlades från en utländsk sajt och framförallt är det yngre personer som tar sig utanför Sveriges gränser. I snitt handlar 23 procent av svenskarna mellan 18 och 29 år från utlandet jämfört med 21 procent av svenskarna mellan 30-49 år.

Du hittar rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument

*Rapporten bygger på en konsumentundersökning med cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under april med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.


Senast uppdaterad: 2017-04-26 09:15