E-handelskonsumtionen ökade med 11 procent under februari
En konsumtionsdag mindre i februari än förra året drog ner tillväxttakten i e-handeln under månaden. I år tappade vi skottdagen mot ifjol, vilket påverkar konsumtionen. E-handelskonsumtionen ökade under februari månad med 11 procent, vilket således är en lägre nivå än vi är vana vid sen tidigare. Troligtvis är detta en tillfällig dipp i utvecklingen. Det framgår av PostNords konsumtionsrapport e-barometern [konsument]*.
E-handelskonsumtionen fortsätter att växa, men i något lägre tillväxttakt än tidigare, vilket förklaras av en försäljningsdag mindre i februari jämfört med februari i fjol. E-handelskonsumtionen ökade med moderata 11 procent i februari jämfört med samma period föregående år.
Totalt sett e-handlade 64 procent av svenskarna fysiska varor, och de varor som e-handlades mest var även denna månad mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter. Andelen som har e-handlat kosmetika har ökat från cirka 23 procent 2016 till 29 procent 2017.
- En dag mindre att konsumera på än i fjol syns direkt i statistiken, och det är därför inte så konstigt att februari visar än något längre utveckling än vi är vana att se. Sannolikt är detta bara en tillfällig svacka, och jag är övertygad om att vi i mars åter är tillbaka på en stark utvecklingssiffra, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.
Trenden håller i sig när det gäller utlandskonsumtion och cirka vart femte paket levererades från utländska aktörer under februari. När det gäller e-handelskonsumtionen från andra länder fortsätter Kina att hamna i topp, numera relativt långt före Storbritannien och Tyskland. Pris är en drivande faktor, både produktpriset och priset för leveransen av varan. Det är vanligare att handla från Kina i mindre städer och på landsbygden, där har 38 procent av respondenterna handlat från Kina, medan motsvarande siffra i storstäderna är 29 procent.
När det gäller konsumtion via mobilen har knappt fyra av tio e-handelskonsumenter handlat med sin mobiltelefon under februari. Kvinnor i åldern 30-49 år är de som handlar mest via mobilen. Däremot är det yngre män i åldern 18-29 år som returnerat mest varor under månaden.
Du hittar rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument
*Rapporten bygger på en konsumentundersökning med 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under mars med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.
Senast uppdaterad: