Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-04-22 08:00

Vart fjärde e-handelsköp av en vara sker nu med mobiltelefon

Mobiltelefonen blir allt viktigare som köpkanal för svenska konsumenter. I mars gjordes uppskattningsvis drygt 2,6 miljoner avslut med mobilen, vilket innebär att 25 procent av alla e-handlade varor genomfördes med mobiltelefon. Det visar PostNords nya månadsanalys över e-handelns utveckling i Sverige under mars 2016.

PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom analyserar från och med nu varje månad utvecklingen av svenskarnas konsumtion av varor via internet. Syftet är att följa och beskriva svenskars konsumtionsbeteende på nätet och bidra till att öka kunskapen om var vi står i digitaliseringen av det svenska detaljhandelslandskapet. Analysen sker utifrån en undersökning som TNS SIFO genomför månadsvis i ett riksrepresentativt urval om cirka 1500 konsumenter i Sverige mellan 18-79 år.

PostNords månadsanalys för mars 2016 visar att mobiltelefonerna utgör en allt viktigare del i konsumenternas köpprocesser och tillika som köpkanal. Under mars månad e-handlade 16 procent av svenskarna varor med sin mobil.

- Svenskarnas mobilanvändning och teknikvana fortsätter att öka samtidigt som allt fler rena e-handlare och stora detaljhandelskedjor tar fram skräddarsydda mobillösningar som stimulerar handeln, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos PostNord.

I mars handlade 66 procent av alla svenskar varor på internet och sammanlagt uppskattar de att de tog emot 10,5 miljoner e-handlade försändelser. Däremot skickas inte alla paketen från svenska företag utan svenskarna handlar allt mer från utländska sajter. Av de e-handlade försändelserna var vart femte paket (22%) inhandlat från en utländsk sajt.

De varor som dominerade e-handelsköpen under mars var kläder/skor, som 33 procent av e-handelskonsumenterna köpte, följt av böcker/media (26%), skönhet/hälsa (25%) och hemelektronik (19%).

Carin Bloms analys och resultaten av undersökningen kan du läsa här, postnord.se/manadsanalys.

Mars månadsanalys bygger på en undersökning som genomfördes första veckan i april med 1602 respondenter. Undersökningen genomförs med TNS SIFOs webbpanel.


Senast uppdaterad: 2016-04-22 08:00