Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-11-25 06:15

Svenskarna har redan köpt julklappar för drygt 2,4 miljarder

28 procent av svenskarna har redan köpt julklappar för ett sammanlagt värde av drygt 2,4 miljarder kronor. E-julhandeln fortsätter att ta allt större del av den totala julhandeln. Hittills har svenskarna e-handlat julklappar för drygt 1,2 miljarder, enligt PostNords årliga undersökning som tar tempen på julhandeln.

Fram till den 21 november i år hade 15 procent av svenskarna redan handlat julklappar på nätet för cirka 1 210 kronor per person. Sammanlagt har svenskarna e-handlat julklappar för cirka 1,2 miljarder kronor, vilket betyder att nästan hälften av alla julklappsköp hittills i år har gjorts online.

Den kommande helgen förväntas årets julhandel ta extra fart, framförallt på internet. Black Friday går av stapeln och många butiker ger konsumenterna bra erbjudanden under hela dagen. Förra året handlade svenskar varor för 2,3 miljarder kronor under Black Friday.

– Julhandeln på nätet har fått en flygande start hittills. Årets julhandel på nätet ser ut att slå alla rekord och e-handeln får allt större betydelse för den totala julhandeln. Den kommande helgen med den inledande Black Friday markerar traditionellt den officiella starten på julhandeln och många butiker står redo med massor av bra erbjudanden, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Den positiva inledningen av årets julhandel på internet verkar fortgå fram till jul. När undersökningen genomfördes 16-21 november angav svenska konsumenter att de uppskattar att de kommer e-handla julklappar för totalt 7,6 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 4,9 miljarder 2014. Julhandeln på nätet förväntas alltså bli större än någonsin.

– Under den kommande helgen med Black Friday, som många gånger blivit Black Weekend, förväntas julhandeln ta ytterligare fart, framförallt på nätet. Denna stora importerade readag har snabbt fått stort genomslag i Sverige. I år kommer cirka hälften av alla svenska e-handelsföretag att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday, en markant ökning jämfört med 2015 då̊ cirka 30 procent satsade på dagen, fortsätter Carin Blom. 

De populäraste varorna att lägga under granen bland de som redan e-handlat julklappar är böcker, kläder/skor, leksaker och hemelektronik. 

Om undersökningen
Temperaturmätningen av julhandeln 2016 bygger på konsumentundersökningar genomförda under perioden 16–21 november 2016 med ett riksrepresentativt urval i åldrarna 18–79 år. Undersökningen har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Sammanlagt deltog 2000 personer i Sverige.


Senast uppdaterad: 2016-11-25 06:15