Säljstart för Pridefrimärket den 4 maj
Sedan PostNord i slutet av mars offentliggjorde utgivningen av Pridefrimärket har många väntat på att kunna använda det. Från den 4 maj finns Pridefrimärket att köpa och man kan skicka fysiska kärlekshälsningar till hela världen med Prideflaggan på. Samma dag kommer också frimärken med motiv från Gamla stan och årets sommarfrimärken.
– Mångfald är en självklarhet för oss, och genom att ge ut ett frimärke med Prideflaggan vill vi framhålla allas lika värde och styrkan i människors unika egenskaper och olikheter. Den 4 maj finns frimärket äntligen att köpa på Postnord.se och hos våra ombud runt om i landet, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef i PostNord.
Prideflaggan lanserades under San Francisco Pride 1978. Sedan 1979 har flaggan sex färger med var sin betydelse. Rött symboliserar livet, orange helande, gult är för solen, grönt för naturen, blått för konsten och den lila färgen står för andligheten. Sammantaget signalerar flaggan mångfald.
– Regnbågsflaggan är ju så självklar på frimärke, säger konstnären Lisa Rydell som fick idén till frimärket och skickade in förslaget till PostNords Frimärksråd som tillstyrkte. Lisa Rydell fick också uppdraget att utforma frimärket.
Valören på Pridefrimärket är för inrikes hälsningar och brev, och med två frimärken når man adressater i hela världen. Frimärken är en spegling av dagens Sverige, och bidrar till bilden av vårt land utomlands. Med Pridefrimärket förmedlas synen på mångfald.
Frimärkena Gamla stan presenterar en av Sveriges riktigt starka turistmagneter för en utländsk publik.Stockholmskännaren och fotografen Jeppe Wikström har träffsäkert porträtterat Gamla stan för frimärkena som utformats av Martin Mörck och Gustav Mårtensson.
Flygfotot över stadsdelen är en introduktion, och i fyra närbilder bjuder Wikström in betraktaren till de välkända miljöerna Skeppsbron, Stortorget, Brända tomten och kvarteren kring Stora Gråmunkegränd med Storkyrkan i fonden.
Sommaren är jämte julen den period under året då svenska folket i högre grad än vanligt väljer att använda kort och brev för hälsningar. Vykort är ett både personligt och självklart sätt att berätta om något kul man varit med om.
– Semesterns och sommarens många upplevelser vill vi gärna förmedla till släkt och vänner. Och vad är bättre än att frankera vykorten med de speciella sommarfrimärken vi sedan många år ger ut i maj. Temat denna gång är strandliv, och motiven som utformats av Ingela P Arrhenius visar vad en härlig dag på stranden kan erbjuda, säger Britt-Inger Hahne.
Fakta om frimärkena som ges ut den 4 maj 2016
Pride. Frimärket i offsettryck är utformat av Lisa Rydell. Förpackningen är rulle med 100 frimärken och ett motiv. Valören är inrikes brev (6,50 kr).
Gamla stan. Frimärkena i offsettryck är utformade av Martin Mörck och Gustav Mårtensson. Foto: Jeppe Wikström. Frimärkena köps i häfte med fem frimärken. Valören är 13 kr, för utrikes hälsningar och brev.
Strandliv. Frimärkena i offset är formgivna av Ingela P Arrhenius. Frimärkena köps i häfte med tio frimärken. Valören är inrikes brev.
Semester. Frimärket i ståltryck är utformat av Jacob Monefeldt och graverats av Lars Sjööblom. Förpackningen är rulle med 100 frimärken och ett motiv. Valören är inrikes brev (6,50 kr).
Ute och fiskar. Frimärket i ståltryck är utformat av Jacob Monefeldt och graverat av Lars Sjööblom. Förpackningen är rulle med 100 frimärken och ett motiv. Valören är ekonomibrev (6 kr).
Bilder
Senast uppdaterad: