Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-11-03 09:00

Rekordjul på nätet – svenskarna tänker köpa tre av tio julklappar online

Sveriges konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,2 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att ungefär tre av tio julklappar kommer att inhandlas via internet i år. Det framgår av PostNords julprognos, baserad på kommande e-barometern för Q3 2016*. 

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för 5 miljarder kronor. I år spås alltså denna siffra öka med hela 24 procent. Det främsta skälet till att e-handeln tar marknadsandelar under julhandeln är på grund av bekvämligheten och enkelheten. De yngre konsumenterna (18-29 år) planerar att köpa drygt 40 procent av sina julklappar på nätet, medan den äldre generationen (65-79 år) planerar att göra cirka 10 procent av sina julklappsinköp online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker.

Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu större; cirka fyra av tio ska e-handla julklapparna före december. En bidragande anledning kan vara shoppingfenomen som Black Friday. I år kommer cirka hälften av e-handelsföretagen i Sverige att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday, en markant ökning från 2015 då cirka 30 procent satsade på dagen. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och infaller i samband med Thanksgiving-helgen. Den yngre generationen är snabbare att haka på det nya shoppingfenomenet och planerar i större utsträckning att fynda under denna dag.

– Under Black Friday har många svenska konsumenter tidigare fyndat från utländska sajter. Men i takt med att allt fler svenska detaljister satsat på Black Friday finns det inte lika stor anledning för svenska konsumenter att söka sig utomlands. Vi behåller alltså konsumtionen i Sverige. I år spår vi en ännu större volymökning under Black Friday, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

När allt fler handlar julklappar på nätet blir det allt viktigare att logistiken fungerar. Paketvolymerna väntas öka kraftigt i år och PostNord stärker därför upp alla delar av verksamheten, allt från effektiviteten på terminalerna till leveranserna till butikerna och till slutkund. Det kommer att bli högt tryck både hos ombuden och på hemleveranserna och för att möta det ökade trycket har PostNord anslutit fler postombud, öppnat flera nya utlämningsställen och stärkt kapaciteten hos de befintliga servicepunkterna så att de kan serva flera kunder parallellt.

– Julen är vår mest intensiva period under året, precis som för detaljhandeln och deras kunder. Vi levererar alla möjliga julklappar till svenska folket, allt från det som handlas på nätet från Sverige och från övriga världen till de julklappar som handlas i butikerna, och vi försöker förbereda oss noggrant för årets största shoppingperiod, säger Carin Blom.

*Baseras på data från kommande e-barometer tredje kvartalet 2016, som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Om e-barometern

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handel. E-barometern följer utvecklingen inom hela den digitala detaljhandeln, både bland renodlade e-handelsföretag och bland kedjor. Det här pressmeddelandet bygger på statistik som samlats in till e-barometern som publiceras den 10 november 2016.

E-barometern bygger på information som samlats in från företag mellan 4-21 oktober 2016. 369 företag deltog i undersökningen.

En konsumentundersökning genomfördes i oktober 2016 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel. Sammanlagt deltog 3 001 respondenter i undersökningen.

Då det är en webbundersökning är resultaten representativa för de 95 procent av befolkningen som har tillgång till internet. 


Senast uppdaterad: 2016-11-03 09:00