Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-11-23 08:00

Nytt e-handelskoncept möter förändrade konsumtionsvanor

PostNord lanserar PostNord Shop - ett nytt koncept för att möta svenskarnas förändrade konsumtionsvanor. En allt större andel av konsumtionen sker idag genom en kombination av fysiska och digitala gränssnitt. PostNord Shop är en fysisk marknadsplats för e-handlare och konsumenter där e-handelsleveranser står i fokus.

E-handeln på nätet växte med 15 procent under det tredje kvartalet och julhandeln på nätet förväntas öka med 24 procent jämfört med föregående år, vilket motsvarar 1,2 miljarder kronor. PostNord Shop är ett nytt koncept som möter svenskarnas förändrade konsumtionsvanor där leveranser och returer ska ske lika smidigt som om varan köpts i fysisk butik. 

− Med PostNord Shop lanserar vi en ny attraktiv marknadsplats där e-handelsföretag kan marknadsföra sina produkter och erbjudanden till konsumenter i en fysisk miljö. Det är roligt att för första gången kunna erbjuda en miljö dedikerad till e-handel med valfrihet i fokus, säger Anne-Christine Lane, Head of Retail PostNords ombudsnät på PostNord Sverige.

I PostNord Shop kan e-handelsföretag exponera sina produkter fysiskt i lokalen och i skyltfönster samt på digitala skärmar. Dessutom finns surfplattor där besökare kan beställa varor direkt från företagens hemsidor. I butiken kan besökaren prova sin e-handlade kläder samt göra smidiga returer direkt på plats. Ett varierande urval av lokala e-handelsföretag att ges också möjlighet till exponering i butiken. Idag finns det tre e-handelsföretag på plats i butiken med sina erbjudanden och varumärken; Zalando, Outnorth och Eleven.

− Zalando testar konstant nya smarta sätt att förbättra kundupplevelsen och vidareutveckla e-handeln. Vi strävar efter att ge alla konsumenter en så smidig leverans och returhantering som möjligt, varför vi exempelvis infört 100 dagars kostnadsfri retur sedan januari i år. Det är viktigt för oss att förstå våra kunders behov i en allt mer digitaliserad miljö. Att delta i det här pilotkonceptet tillsammans med PostNord är helt i linje med den testkultur Zalando lever efter, säger Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.

Hur funkar PostNord Shop?

På PostNord Shop kommer e-handelsföretag kunna exponera sina produkter fysiskt i skyltfönster och i lokalen samt på digitala skärmar. Dessutom finnas surfplattor där varor kan beställas direkt via e-handelsföretagens hemsida.  

Det går också att utföra postärenden, skicka och hämta värdeförsändelser, försändelser upp till 20 kilo och köpa porto, förpackningar och frakt. Företagspost kan hämtas i boxanläggningen. För de kunder som vill prova sina e-handlade varor direkt vid uthämtning finns provrum samt en interaktiv digital 360-graderspegel. Eventuella returer görs enkelt via en ”Drop-off”-lucka.


Senast uppdaterad: 2016-11-23 08:00