Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-02-17 08:36

Byggboom för bygghandel på nätet

2015 års nätraket är bygghandeln. Det är en av de branscher som ökade mest under 2015, med en tillväxt om hela 38 procent. Det framgår av den kommande årsrapporten för e-barometern* 2015 som släpps nästa vecka.

Förändrade regler kring ROT-avdraget, en hög omsättningshastighet på bostäder där flytt också innebär renovering samt låga räntor att finansiera inköp med, har gjort att branschen skjutit fart från låga nivåer. Från att traditionellt ha varit lite av en nischbransch för mestadels invigda händiga män, har e-handeln gjort att allt fler har kunnat tillgodogöra sig kunskap för att fixa själva hemma. E-handlarna satsar mycket på att utbilda sina kunder genom beskrivningar och filmer med tips.

– Det blir allt lättare för privatpersoner att använda nätet för sina inköp av byggvaror och idag får kunderna alltifrån ”how-to”-filmer och instruktioner till tips och trix på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Bygghandeln var under lång tid bland de branscher som låg efter i e-handels-utvecklingen, men när det väl tog fart tog det fart på riktigt. Många tycker att det är jobbigt att ta sig till en byggbutik, som ofta ligger lite avsides. Många saknar också bil eller tycker att det är krångligt med släp, vilket ofta krävs för att transportera hem de varor som inhandlats.

– Nu finns i stort sett alla stora kedjor representerade på nätet. Utvecklingen har gått snabbt framåt och i dag finns avancerad logistik för att få alla varor på rätt plats i rätt tid till såväl lager som hem till kund, fortsätter Carin Blom.

2015 års stora satsning från bygghandeln var att erbjuda hantverkstjänster åt sina kunder. På så sätt slipper konsumenten jaga offerter och samlar hela sitt köp hos bygghandlaren. Trots att reglerna kring ROT-avdraget har förändrats så har konceptet fått ett starkt genomslag, vilket talar för fortsatta satsningar på tjänster i branschen.

Bygghandeln som helhet var den bransch som växte mest i Sverige under 2015. Totalt växte branschen med 12,6 procent och omsatte 38,3 miljarder. På nätet blev tillväxten 38 procent och omsättningen uppgick till 2,8 miljarder. Andelen av de e-handlande svenskarna som beställt byggvaror ökade något under 2015 och stannade på fem procent.

*Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning.


Senast uppdaterad: 2016-02-17 08:36