Var fjärde julklapp handlas på nätet
Konsumenterna i Sverige uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var fjärde julklapp i år kommer att inhandlas via internet. Det framgår av e-barometern för tredje kvartalet 2015 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Enligt den kommande e-barometern kommer fler än en fjärdedel av alla julklappar att inhandlas via nätet. Enligt undersökningen förbereds också en mycket stor andel av köp av varor i fysisk butik genom research på internet.
Julklappsinköpen sker allt tidigare. Enligt undersökningen kommer var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu fler; fyra av tio ska e-handla julklapparna före december. En bidragande anledning kan vara shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. I år kommer nästan en tredjedel av företagen att genomföra aktiviteter i samband med dessa dagar, en ökning från 19 procent 2014. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och det infaller i samband med Thanksgiving-helgen.
– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir allt viktigare för detaljhandelsföretagen. Hos PostNord väntas volymerna öka kraftigt redan i november när det gäller palleveranser till butiker, hemleveranser av paket, paket till ombud och de mindre paketen som delas ut av brevbärarna.
– Vi förbereder oss noggrant inför en ny rekordjul. Julen är vår absolut mest intensiva period på året och väldigt viktig för detaljhandeln och deras kunder. Vi tar hand om alla julklappar, både de som ska levereras till butikshyllorna och till de konsumenter som köper via nätet från Sverige och hela världen, säger Arne Andersson.
Knappt hälften, 46 procent, av företagen planerar att julskylta sin e-handel inför årets julhandel. Detta är en något lägre andel än föregående år, då andelen låg på 49 procent. Det är alltså betydligt fler företag som anger att de inte kommer att julskylta sin butik alls. Denna andel har ökat från 29 procent 2014 till 38 procent 2015.
Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handel. E-barometern följer utvecklingen inom hela den digitala detaljhandeln, både bland renodlade e-handelsföretag och bland kedjor.
Det här pressmeddelandet bygger på statistik som samlats in till e-barometern som publiceras den 11 november 2015.
E-barometern bygger på information som samlats in från företag mellan 5-26 oktober 2015. 379 företag deltog i undersökningen.
En konsumentundersökning genomfördes 2-12 oktober 2015 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel. Sammanlagt deltog 1106 respondenter i undersökningen.
Då det är en webbundersökning är resultaten representativa för de 95 procent av befolkningen som har tillgång till internet.
Nedladdningar
Senast uppdaterad: