Paketrekord och miljontals julkort
Under veckorna före jul skickas det miljontals paket och julhälsningar. Det har i år skickats nästan 22 miljoner julkort och under natten till tisdagen slog PostNord sitt tidigare paketrekord då nästan en halv miljon paket passerade genom paketterminalerna i Sverige under ett enskilt dygn.
Svenskarna e-handlar julklappar för 5 miljarder kronor, vilket är 25 procent mer än föregående år. Under natten till tisdagen slogs det tidigare paketrekordet då PostNord under ett enskilt dygn hanterade 498 568 paket, vilket är 43 568 paket mer än det tidigare paketrekordet från 2014.
– För oss på PostNord är julen den tid på året då vi har som mest att göra. Vi levererar alla julklappar till konsumenter som handlar på nätet och till företag och butiker. Vi vet att flexibla och säkra leveranser är avgörande för en framgångsrik julhandel, säger Anders Holm, chef PostNord Sverige.
Förutom julklappar skickas varje år miljontals julhälsningar. Julkorten har en särställning som den mest populära julhälsningen och i år uppskattar PostNord att svenskarna skickat nästan 22 miljoner julkort.
– Att skicka julkort är något som ligger det svenska folket varmt om hjärtat. Trots att vi blir allt mer digitala i vår kommunikation är en hälsning i postlådan fortfarande mycket uppskattad vid jul, eftersom det visar att någon lagt ner tid och omtanke, säger Anders Holm.
En kombination av det digitala och fysiska är Riktiga Vykort, där man med egna bilder gör korten direkt i appen eller på nätet och får dem utskickade som fysiska kort. I december i år har det skickats omkring en halv miljon Riktiga Vykort, en ökning med cirka 20 procent jämfört med december förra året.
- Idag går brevbärarna ut på den sista rundan innan julafton för att dela ut en stor mängd av svenskarnas julhälsningar och e-handlade julklappar. Det är bekvämt att få julklapparna levererade direkt hem till brevlådan, hämta ut dem hos närmaste postombud eller få dem hemkörda av våra chaufförer, säger Anders Holm.
Julfakta:
-
Svenska folket har fram till 19 december handlat julkappar för 17,8 miljarder kronor, varav 5 miljarder kronor är e-handelsjulklappar. (25 procent mer än under 2014)
-
Varannan svensk har e-handlat julklappar i år. (46 procent 2014).
-
E-handelns andel av den totala julhandeln har ökat från 25 procent 2014 till 28 procent 2015.
-
Drygt nio av tio konsumenter (92 procent) är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda.
-
Av de som hämtade sin senaste e-handlade vara på ett utlämningsställe var den genomsnittliga väntetiden knappt fem minuter.
-
De julklappar som flest svenskar har handlat i år är:
1. Kläder/skor
2. Böcker
3. Leksaker
4. Hemelektronik
5. Kosmetika
-
78 procent av de tillfrågade vill ha julkort med posten
-
Merparten av de som skickar julkort skickar mellan 10-19 stycken per år
-
Majoriteten av mottagarna får upp till 19 julkort per år
-
66 procent anser att det är en mycket eller ganska viktigt att behålla traditionen att skicka julkort
Siffrorna i pressmeddelande kommer från följande undersökningar
Julkortsundersökning
En undersökning som TNS SIFO gjort på uppdrag av PostNord AB. Undersökningen genomfördes under perioden 2-9 november 2015. SIFO genomförde 1 200 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.
E-barometern Q3 2015
E-barometern bygger på information som samlats in från företag mellan 5-26 oktober 2015. 379 företag deltog i undersökningen. En konsumentundersökning genomfördes 2-12 oktober 2015 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel. Sammanlagt deltog 1106 respondenter i undersökningen.
Senast uppdaterad: