Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2015-02-11 08:00

E-barometern 2014: Starkt år för svensk e-handel

Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 16 procent under 2014 och omsatte 42,9 miljarder kronor. Mobiltelefonen används allt mer i inköpsprocessen. Ständigt uppkopplade konsumenter skapar både nya möjligheter och nya utmaningar för svensk detaljhandel. Det framgår av e-barometern för 2014 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Klart största bransch inom e-handeln är hemelektronik, där 23 procent av den totala omsättningen idag kommer från försäljning på internet. Branschen växte med 17 procent på internet under 2014 och omsatte 10,3 miljarder. Hemelektronik är också den bransch som kommit längst med att få fysiska och digitala försäljningskanaler att samspela. Och det är inför köp av hemelektronik, både i fysiska och i digitala butiker, som konsumenterna gör mest research via internet.

Att ha en attraktiv webbutik som även är mobilanpassad är inte bara viktigt för att sälja varor utan även för att marknadsföra dem. Nästan varannan konsument anger i e-barometern att de inför sitt senaste köp i en fysisk butik först gjorde research på internet. Knappt en av tio gjorde research med sin mobiltelefon i samband med att köpet skedde i en fysisk butik.

- Konsumenter idag är ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner och förväntar sig att kunna handla varor när, var och hur som helst. De är trygga med att handla från utländska webbutiker och har höga krav på att själva få bestämma hur varorna ska betalas och hur de ska levereras. Det ställer helt nya krav på detaljhandeln. De företag som inte klarar av att snabbt anpassa sig till den digitala konsumenten kommer inte att vara tillräckligt konkurrenskraftiga, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

De branscher vars e-handel ökade mest under 2014 var leksaker/barnartiklar (38%) och bygghandeln (33%). Även sport/fritid (20%) och heminredning/möbler (18%) ökade sin försäljning kraftigt.

- Konsumenterna köper i allt högre utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem. Det kommer ske mycket inom hemleveranser det närmaste året, vilket sannolikt bidrar till att e-handeln även under kommande år når riktigt höga tillväxttal, säger Arne Andersson.

E-barometern i sammanfattning

  • Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 16 procent under 2014. Det innebär att e-handeln med varor i Sverige omsatte 42,9 miljarder kronor 2014 och stod därmed för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.
  • De branscher som omsätter mest på internet är hemelektronik (10,3 mdr kr), kläder/skor (7,5 mdr kr) och böcker/media (3,4 mdr kr)
  • De branscher som ökade sin försäljning mest under 2014 var barnartiklar/leksaker (38%), bygghandeln (33%) och sport/fritid (20%)
  • 35 procent av konsumenterna i Sverige mellan 18-79 år e-handlar varor minst en gång per månad. Det är sex procentenheter fler än för ett år sedan.
  • De varor som flest e-handlande män köpte på internet under Q4 2014 var böcker (27%), herrkläder (21%), sport/fritid (21%), datorer/datatillbehör (20%).
  • De varor som flest e-handlande kvinnor köpte på internet under Q4 2014 var böcker (43%), damkläder (39%), kosmetika (27%) och heminredning/möbler (15%).
  • Konsumenterna i Sverige e-handlade varor från utlandet för 11,5 miljarder kronor under 2014. De länder som flest e-handlade varor från var Storbritannien, följt av USA, Tyskland och Kina. Kläder/skor var den varukategori som flest e-handlade från utländska sajter.
  • Svensk e-handelsexport går framförallt till Norge, följt av Finland och Danmark.
  • 75 procent av e-handelskonsumenterna tycker det är viktigt att få välja hur de ska få en vara levererad när de handlar på internet
  • 29 procent tycker det är viktigt att kunna få en vara de beställt på internet levererad nästkommande vardag

Här kan du ladda ned rapporten i sin helhet: www.postnord.com/e-barometern2014

Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning.

Information till e-barometern för fjärde kvartalet 2014 samlandes in vi intervjuer med 332 företag med försäljning över internet under januari 2015. Konsumentundersökningen genomfördes mellan den 7-14 januari 2015 med 1066 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel. För ytterligare information om metod se bifogad rapport.


Senast uppdaterad: 2015-02-11 08:00