Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2015-07-22 09:30

Bin populärast på frimärke i Sverige

Varannan svensk skickar i sommar vykort med posten. Sannolik­heten är stor att dessa frankeras med frimärken föreställande bin, magnolior eller en svensk popartist. PostNords ombud i Sverige sålde under första halvåret 11 075 000 frimärken Bin, vilket gör det till det populäraste frimärksmotivet i landet. Flest frimärken sålde postombudet Sabis Fältöversten i Stockholm.

När svenskarna har köpt frimärken hos PostNords ombud i år har man i första hand valt häftet med bilder på bin. Det framgår av statistiken över mest populära frimärksmotiv under första halvåret 2015. Frimärkshäftet gavs ut i mars och formgivaren Emmelie Golabiewski har inspirerats av de fyra tambin som odlas i Sverige, nämligen Nordiskt bi, Italienskt bi, Buckfast och Carnika bi.

- Juli är tillsammans med december den månad då vi säljer flest frimärken hos våra ombud och vi vet att många väljer frimärksmotiv med omsorg. Vi människor har dragit nytta av binas arbete i tusentals år och det är roligt att frimärkena med den nyttiga lilla insekten blivit så populära, säger PostNords frimärkschef Britt-Inger Hahne.

Flest frimärken har sålts hos postombudet Sabis Fältöversten i Stockholm. Därefter kommer postombuden ICA Supermarket Ringen i Stockholm och Malmborgs Limhamn.

De frimärken som säljer mest är häften med 10 självhäftande märken för inrikesbrev. Varje häfte kostar 70 kronor. PostNord säljer frimärken via cirka 1 600 postombud, omkring 2 200 frimärksombud och på postnord.se.

Enligt en ny undersökning från TNS SIFO kommer svenskarna att skicka nästan 25 miljoner vykort med posten i sommar. Tre av fyra svenskar tycker också att vykortet är det trevligaste sättet att få en semesterhälsning på.

Populäraste frimärksmotivet januari – juni 2015

  1. Bin                                                            11 075 000 frimärken

  2. Magnolior                                                    9 292 000 frimärken

  3. Svensk popexport                                        9 096 500 frimärken

  4. Bär och blad                                                8 608 000 frimärken

  5. Det ska vi fira!                                            6 292 000 frimärken

Postombud som sålt flest frimärken januari – juni 2015

  1. Sabis Fältöversten                                        210 900 frimärken

  2. ICA Supermarket Ringen                                198 700 frimärken

  3. Malmborgs Limhamn                                     182 500 frimärken

  4. ICA Supermarket Mörby Centrum                    140 450 frimärken

  5. Hemköp Solna C                                           139 850 frimärken

Vykortsfakta

  • 72 procent av svenska folket vill helst få sina semesterhälsningar som ett vykort eller brev med posten.
  • 45 procent av dem som föredrar vykort tycker att det är mer personligt och privat än att få semesterhälsningar som SMS, MMS, e-post eller via sociala medier. 24 procent tycker att den största fördelen är att någon har lagt mer tid och omtanke genom att skriva vykort än andra typer av semesterhälsningar.
  • 59 procent av dem som skickar vykort gör det till sina vänner, 52 procent skickar till föräldrar, mor- och farföräldrar och 37 procent till sina syskon. 7 procent skickar sommarhälsningar till sina kolleger, men bara 1 procent skickar vykort till chefen.

Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes 1-11 juni 2015 av TNS SIFO.

Bilder


Senast uppdaterad: 2015-07-22 09:30