Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2014-12-23 09:03

Svenskarnas julklappsinköp blir allt mer digitala

PostNord delar i år ut rekordmånga e-handlade julklappar till svenska folket. PostNords e-handelsrelaterade paketvolymer i Sverige har sedan 15 november i år ökat med 13 procent jämfört med 2013. Enligt en ny undersökning har 25 procent av svenskarnas julklappsinköp fram till den 19 december skett på internet. För ett år sedan var motsvarande andel 22 procent.

PostNord har låtit TNS SIFO fråga 1300 konsumenter om deras julklappsinköp. Av undersökningen framgår att fram till den 19 december i år hade cirka 25 procent av svenskarnas julklappsinköp skett via internet. 46 procent av svenskarna har e-handlat julklappar för i genomsnitt 1316 kronor. Det innebär att svenskarna e-handlat julklappar för 4 miljarder kronor.

- Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och beställa sina julklappar i lugn och ro. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.

Mellan 15 november och 21 december har PostNords e-handelsrelaterade paketvolymer i Sverige ökat med 13 procent jämfört med motsvarande period 2013.

- Julen är vår mest hektiska period. Idag är våra brevbärare delar ut hundratusentals julklappar i de svenska hushållens brevlådor, våra chaufförer levererar mängder av större julklappar direkt hem och det är full aktivitet hos våra 1800 utlämningsställen, säger Anders Holm.


Fakta från undersökningen

  • 46 procent av svenskarna har e-handlat julklappar i år. Det är tre procentenheter fler än 2013. (43 procent 2013).
  • E-handelns andel av den totala julhandeln har ökat från 22 procent 2013 till 25 procent 2014.
  • Svenska folket har fram till den 19 december handlat julklappar för 16,28 miljarder kronor. Det är en minskning med 13 procent jämfört med 2013, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 18,41 miljarder kronor.
  • Fram till 19 december har svenskarna e-handlat julklappar för 4,0 miljarder kronor i år. Det är i nivå med 2013 (4,05 miljarder kronor).
  • Julafton ligger i år en vardag senare i veckan jämfört med föregående år. Det innebär att en betydligt större andel av julklappsinköpen, både i fysisk butik och på internet, sannolikt har skett efter att denna undersökning är genomförd.

Mest populära e-julklappar

  1. Böcker
  2. Kläder/skor
  3. Hemelektronik
  4. Leksaker
  5. Filmer

Mer utförliga resultat och information om undersökningen finns i bifogad rapport Julhandeln på internet i Sverige 2014.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2014-12-23 09:03