Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2012-01-16 11:24

Privatpersoner vill ha sina årsbesked i brevlådan

Det blir allt vanligare att företag avstår från att skicka ut årsbesked fysiskt och istället hänvisar till digitala alternativ. Det är en utveckling som inte uppskattas av en klar majoritet av befolkningen i Sverige som själva vill bestämma hur de ska få information från sin bank och sitt försäkringsbolag. Det framgår av en ny undersökning som TNS SIFO genomfört på uppdrag av Posten.

De kommande veckorna väntar många privatpersoner på att få årsbesked från sin bank i sin brevlåda, underlag som sedan används när man ska deklarera senare i vår. Men det blir allt vanligare att banker och andra finansbolag avstår från att skicka ut dessa underlag fysiskt. Något som inte alltid uppskattas av kunderna.

Enligt en ny undersökning från TNS SIFO, som beställts av Posten, tycker åtta av tio privatpersoner att det är viktigt att själva få bestämma hur företag och myndigheter ska skicka informerar dem. När det gäller årsbesked från banken föredrar nästan sex av tio privatpersoner att få dem i sin brevlåda. Knappt tre av tio vill ha den i sin internetbank och en av tio via e-post. Nästan varannan privatperson tycker dessutom att det är mycket viktigt att kunna få årsbesked direkt hem i brevlådan.

- Brevlådan är den kanal som en majoritet av både män och kvinnor i alla åldrar föredrar för viktig information och också den som flertalet rekommenderar om företag eller myndigheter vill fånga deras uppmärksamhet, säger Johan Hellman, chef för affärskommunikation inom Posten Meddelande.

Av undersökningen framgår även att drygt sex av tio svenskar blir mycket irriterade när företag och myndigheter försöker bestämma på vilket sätt de ska kommunicera med dem.

- De företag och myndigheter som vill nå fram med budskap till en specifik målgrupp måste lyssna på hur de vill ta emot information. Vissa meddelanden vill man ha digitalt, andra i brevlådan. Framförallt vill man bestämma själv. Denna kunskap är nödvändig för att företag och myndigheter ska kunna anpassa och utveckla sina erbjudanden efter hur världen ser ut idag och imorgon, säger Johan Hellman.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2012-01-16 11:24