Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2012-11-14 14:42

Ökad trygghet får konsumenterna ut på nätet

Den svenska e-handelskonsumenten har mognat och allt fler upplever sig trygga med att handla varor på nätet. Försäljningsökningen för e-handeln i Sverige landade på 14 procent för det tredje kvartalet 2012 och optimismen är stor inför årets e-julhandel. Det framgår av e-barometern som idag presenteras av Posten i samarbete Svensk Distanshandel och HUI Research.

E-handelns kraftiga tillväxt om 14 procent innebär att den fortsätter ta marknadsandelar av den totala detaljhandeln, som under tredje kvartalet ökade sin försäljningsvolym med 0,5 procent. Tron på framtiden är också stark bland e-handelsaktörerna, trots att synen på ekonomin och för detaljhandeln i stort har försämrats under perioden.

- Optimismen är stor inför årets julhandel. Konsumenterna känner sig allt mer trygga med att handla på nätet och tillgängligheten har ökat med smart phones och surfplattor. Under julen har också e-handeln allt det som konsumenterna ber om i form av bekvämlighet, utbud och pris. Att slippa trängas i julruschen, spara tid och få varan hemlevererad är något som konsumenterna prioriterar i jultid, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Av e-barometern framgår att varannan e-handelskonsument tycker att e-handeln har blivit säkrare de senaste två åren och det är en bild som delas av företagen. Men det är också något som e-handelsföretagen kan tjäna på att jobba mer med. Varannan konsument känner sig ändå ibland eller ofta orolig angående säkerheten på nätet.

Det som framförallt skapar känslan av att det är tryggt att handla en vara på nätet är ett starkt varumärke. Mindre aktörer som inte har samma möjlighet att profilera sig så tydligt som till exempel stora kedjor, kan jobba andra trygghetsfaktorer. Att sajten erbjuder flera betalningsalternativ och att det finns tydliga kontaktuppgifter är viktiga faktorer för att en konsument ska känna sig trygg. En annan möjlighet är att certifiera sin e-handel med Trygg e-handel.

- Fyra av tio konsumenter känner idag igen symbolen för Trygg e-handel och för var fjärde konsument är det en viktig symbol för att de ska känna sig trygga att handla från en sajt. Men bara 20 procent av företagen är anslutna, vilket gör att det finns ytterligare utrymme för handlarna att öka konsumenternas upplevda trygghet, säger Jonas Ogvall, VD för Svensk Distanshandel som 2007 tog initiativet till kvalitetsstämpeln Trygg e-handel.

Fakta om e-handeln

- E-handeln växte med 14 procent under tredje kvartalet 2012.
- Sport/fritid är den bransch som växer snabbast, försäljningen ökade med 24 procent under kvartalet.
- Av de mer etablerade segmenten växte hemelektronik med 13%, kläder/skor med 11% och böcker/media med 5%
- E-handeln förväntas omsätta 31,3 miljarder kronor under 2012. Om julhandeln blir ännu starkare än förutspått kan den siffran komma att revideras upp.

Julhandeln

- En av tre konsumenter (34 %) planerar att köpa julklappar på nätet i år för i genomsnitt 1 711 kronor.
- Bekvämlighet, att slippa trängas i julruschen och spara tid, är det som främst lockar till att göra julklappsinköpen på internet.
- Böcker är den populäraste e-julklappen, följt av dvd-filmer och leksaker.

Trygghet

-
Nära varannan konsument, 47 procent, upplever att e-handeln har blivit säkrare under de senaste två åren
- Tryggast känner vi oss om det är ett känt varumärke vi handlar från. Men också det faktum att e-handelsajten erbjuder flera betalningslösningar, har tydliga kontaktuppgifter och kända symboler som Visa, Mastercard, Posten, Klarna och Trygg e-handel bidrar till att sajten känns säker
- Faktura, direktbetalning i bank, kontokort/kreditkort är fortfarande mest populära, men faktura minskar i andel av de sätt som konsumenterna föredrar att betala med.
- På ett år har de som föredrar att betala med PayPal, eller liknande betalningslösningar, trefaldigats till 9 procent.

För ytterligare och mer detaljerade resultat se bifogad e-barometer nedan.

Om e-barometern
Posten följer i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Information om företagen till aktuell e-barometer har samlats in den 2-19 oktober och bygger på intervjuer med 383 företag med försäljning över internet. Vidare har en undersökning med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år gamla genomförts mellan den 2-10 oktober. Den undersökningen har genomförts med hjälp av TNS SIFOs internetpanel. Det innebär att resultaten i konsumentundersökningen är representativ för de cirka 90 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. E-barometern publiceras en gång per kvartal.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2012-11-14 14:42