Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2011-12-05 10:11

Tillväxt för böcker, musik och film på nätet – fortfarande dominerar den fysiska produkten

Trots att digitala alternativ ökar kraftigt är näthandeln av fysiska böcker, DVD-skivor, CD-skivor och TV-/dataspel mer omfattande än någonsin tidigare. Böcker och DVD-filmer toppar också fortsatt listan över de populäraste e-handelsjulklapparna. Det framgår av en ny undersökning från Posten.

Förra året skickades böcker, cd-skivor, filmer och tv-/dataspel som inhandlats på internet hem till konsumenter i Sverige till ett värde av 3 miljarder kronor. I e-barometern, som Posten ger ut i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research, framgår att kategorin Böcker/medias tillväxt på nätet var 3 procent det tredje kvartalet i år. Det är en lägre tillväxt än för e-handeln generellt, men ökningen sker från en hög nivå. Till exempel är böcker den vara som flest konsumenter i Sverige anger att de e-handlat någon gång. Nästan sju av tio svenskar har någon gång handlat en bok på internet som skickats hem till postlådan eller till ett utlämningsställe.

- Den främsta anledningen till att konsumenterna väljer att köpa varor på nätet är att det är enkelt och därför passar böcker, CD-skivor, filmer och tv-/dataspel väldigt bra för e-handel. Det är lätt att hitta titlar, läsa omdömen, jämföra priser och sedan beställa och få varan hemburen av brevbäraren, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Posten har låtit TNS SIFO fråga 1000 konsumenter om hur de gick tillväga senaste gången de köpte/laddade ned en bok, musik, film respektive tv/dataspel. Av resultatet framgår att det trots att det idag är enkelt att ladda ned dessa produkter digitalt så dominerar de fysiska produkterna stort och oftast köper vi dem på nätet och får dem levererade hem. Särskilt tydligt är det för böcker, film och TV-/dataspel. När det gäller musik är det dock tydligt att de digitala alternativen vinner mark.

- Konsumenten är den stora vinnaren med den ökade mångfalden av inköpssätt och format. Det pressar priser och ökar tillgängligheten. Men trots möjligheten att ladda ned eller streama väljer fortfarande väldigt många att köpa en fysiska vara på nätet eller i en traditionell butik. Det är uppenbart att många konsumenter uppskattar de värden som den fysiska produkten har, säger Arne Andersson.

I år beräknas e-handeln av julklappar i år omsätta cirka 5,4 miljarder kr. Böcker och DVD-filmer står sig också fortsatt starka när konsumenterna handlar sina julklappar på nätet. Sex av tio julklappshandlare planerar att handla en bok medan samma siffra för DVD-filmer är fyra av tio (39 procent).

Av undersökningen framgår följande (för detaljer och fler resultat se bifogat dokument):

Böcker. 68 % av konsumenterna i Sverige har någon gång handlat böcker på internet som skickats hem. Bland de konsumenter som köper böcker svarade 47 % att de senaste gången köpte den på internet och fick den hemskickad. 37 % köpte senaste en bok i en traditionell affär och 2 % laddade ned en bok digitalt.

Musik. 49 % av konsumenterna har någon gång handlat CD-skivor på internet som skickats hem. Bland de konsumenter som köper eller laddar ned musik svarade 23 % att de senast köpte en skiva på nätet och fick den hemskickad. 23 % av konsumenterna streamade musiken (t ex via Spotify), 22 % köpte en CD-skiva i en traditionell affär, medan 19 % laddade hem musiken till sin dator/smartphone.

Film. 45 % har någon gång köpt en film på internet som skickats hem. Bland de konsumenter som köpt eller laddat ned film köpte 33 % senast en DVD i en traditionell affär. 29 % köpte en DVD på internet och fick den hemskickad, 14 % laddade hem filmen och 9 % streamade filmen.

TV-/dataspel. 25 % av konsumenterna har någon gång handlat TV-/dataspel som skickats hem. Av de konsumenter som någon gång har köpt eller laddat ned TV-/dataspel köpte 38 % spelet i en traditionell affär, 28% köpte det på internet och fick det hemskickat, 6 % spelade online utan att ladda ned spelet och 3 % laddade hem spelet via fildelningssajt.

Om e-barometern:
Posten följer i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Informationen till aktuell e-barometer har samlats in 3-14 oktober och bygger på ett urval av cirka 650 företag med försäljning över internet. Vidare har en undersökning med ett riksrepresentativt urval om 1000 personer av Sveriges befolkning mellan 18-79 år genomförts mellan 3 – 12 oktober. Undersökningen har genomförts med hjälp av TNS SIFOs internetpanel. E-barometern publiceras en gång per kvartal.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2011-12-05 10:11