Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2011-09-01 13:31

Fortsatt tillväxt för hemelektronik på nätet

Handeln med hemelektronik på nätet fortsätter att växa, under andra kvartalet 2011 ökade den med 8 procent. Hemelektronik är det enskilt största segmentet inom näthandeln med en omsättning på 6 miljarder kronor per år. Sex av tio konsumenter har någon gång köpt hemelektronik på nätet. Det framgår av e-barometern för andra kvartalet som Posten, i samarbete med HUI Research och Svensk Distanshandelsförening, publicerar den 6 september.

Hemelektronik har under en lång tid varit ett starkt segment inom e-handeln. Teknikintresserade insåg tidigt möjligheterna att enkelt skaffa sig en överblick via sökmotorer och jämförelsesajter för att hitta bästa sajt och pris för en specifik produkt.  I den kommande e-barometern framgår att fler än varannan konsument alltid gör prisjämförelser på nätet före de e-handlar hemelektronik.

- Hemelektronik är idag köparens marknad. Det finns sökverktyg och jämförelsesajter på nätet som gör det enkelt att snabbt sortera ut den vara man vill ha och att jämföra priser. Tre av fyra som e-handlar hemelektronik inleder köpet på det viset. Prispressen i branschen är tuff och har skördat offer de senaste månaderna. Bedömningen är att näthandeln kommer att fortsatta att ta andelar från den traditionella detaljhandeln, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.

Drygt var tredje konsument anger att lägre pris är den viktigaste anledningen till att de väljer att köpa hemelektronik på nätet. Det är en betydligt högre andel än för många andra segment. Men precis som i andra segment är det enkelheten som är det viktigaste skälet till att konsumenter väljer att handla på nätet framför den fysiska butiken.

- Krympande marginaler är en ständig utmaning för den som säljer hemelektronik. Resultaten i e-barometern visar ändå att det finns alternativ för de företag som inte kan eller vill konkurrera enbart med lägsta pris. Produkterna är ofta avancerade och vissa konsumenter säger sig avstå från nätköp för att de vill ha råd och support. Det finns potential att fånga upp dessa konsumenter med mer information, instruktioner och trygga returvillkor, säger Arne Andersson.

Vid frågor kontakta:
Arne Andersson, e-handelsexpert i Posten, via PostNord Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post:press@posten.se

Om undersökningen
Posten följer i samarbete med Svensk Distanshandel och Handelns Utredningsinstitut den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Informationen till den kommande e-barometern har samlats in under augusti månad 2011 och bygger på ett urval av cirka 650 företag med försäljning över internet. Vidare har en undersökning via internet baserat på ett riksrepresentativt urval om 1000 personer av Sveriges befolkning mellan 18-79 år genomförts under augusti månad. Undersökningen har genomförts med hjälp av TNS SIFOs internetpanel. E-barometern publiceras en gång per kvartal. E-handel definieras i e-barometern som beställning av varor via internet. Det innebär att beställning av tjänster (t ex resor och hotell) som sker via internet och nedladdningar (t ex musikfiler, filmer och applikationer) inte ingår i undersökningen.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2011-09-01 13:31