Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2010-03-24 12:00

Svenska folket vill ha sin deklaration på papper

​Nu börjar snart deklarationssäsongen. Skatteverkets egna prognoser pekar på att fler än någonsin kommer att deklarera på nätet. Samtidigt visar en ny undersökning från Posten med 2 000 privatpersoner att svenskarna vill ha deklarationsunderlagen och besked om sluttaxering på papper.

För femte året i rad har Posten frågat svenska folket hur viktigt det är att kunna få deklarationshandlingar direkt hem i postlådan respektive i elektronisk form. I årets undersökning svarar 82 procent att det är viktigt att kunna få dem på papper hem i postlådan. Denna andel har de senaste fyra åren legat konstant mellan 85-90 procent.  Andelen som tycker att det är viktigt att kunna få dem elektroniskt är i år 38 procent. Denna andel har tidigare legat på mellan 36-43 procent.  

 

Skatteverkets egen prognos pekar samtidigt på att andelen som kommer att deklarera elektroniskt förväntas sätta ett nytt rekord. Målsättningen är att 4,4 miljoner ska deklarera på nätet i år mot 4,0 miljoner förra året. (Källa: Skatteverket)

 

Postens undersökning visar även att privatpersoner vill kunna välja hur de ska kunna ta emot viktig information om den egna privatekonomin. Åtta av tio (78 procent) vill kunna välja själva. Nästan sex av tio (58 procent) blir mycket irriterade om denna valfrihet tas bort. 

 

- Undersökningen visar att den fysiska försändelsen fortfarande fyller en viktig funktion för många i samhället. Deklarationsunderlaget vill de flesta ha på papper, men deklarerar gör man gärna elektroniskt. Väldigt många blir dessutom irriterade när företag och myndigheter ensidigt försöker bestämma hur de ska ta emot information. Framgångsfaktorn för att nå fram med viktig information till breda målgrupper är att låta mottagare själva välja om de ska få informationen fysiskt eller elektroniskt, säger Anders Åsberg, chef Marknad- och tjänsteutveckling inom Posten Meddelande.

 

Hela pressmeddelandet med bifogade grafer från undersökningen finner du via nedanstående länk.


 

Vid frågor kontakta:

Posten Medierelationer, tel. 08-23 10 10 eller e-post press@posten.se

 

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 45 miljarder SEK och cirka 50 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2010-03-24 12:00