Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2010-12-21 14:00

Paketrekord på Posten

Posten slog natten till idag paketrekord för ett enskilt dygn. 331 000 paket hanterades i natt på landets terminaler, vilket är nästan 40 000 fler än förra årets toppnotering. Hittills i december har cirka 3,9 miljoner paket passerat genom Postens distributionssystem. Det är cirka 10 procent fler paket jämfört med samma period förra året.

Veckorna innan jul är årets i särklass mest intensiva på Postens paket- och pallterminaler. Årets rekordhöga paketvolymer bekräftar Handelns utredningsinstituts tidigare prognos som visade på rekordomsättning för årets julhandel.

-Många av Postens kunder finns inom detaljhandeln och decembers rekordhöga paketvolymer är ett tydligt tecken på en mycket stark julhandel i år, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik i Sverige.

Ett normalt dygn hanterar Posten cirka 12 000 pall och 220 000 paket. Veckorna innan jul ökar volymerna markant, då hanteras närmare 50 procent fler paket jämfört med ett genomsnittligt dygn. De enorma volymerna beror framförallt på leveranser till landets alla butiker som ständigt behöver fylla på sina hyllor med julklappar under den intensiva julhandeln. En kraftig tillväxt av e-handeln är en annan förklaring till de stora volymökningarna. Under årets tredje kvartal steg e-handelns omsättning med 14 procent i Sverige och 61 procent av e-handelsföretagen trodde på en ökad försäljning perioden innan jul jämfört med samma period förra året*.

-Konkurrensen är stenhård inom detaljhandeln, är en vara slut i en butik går kunden till en annan, oavsett om det är en fysisk butik eller på en e-handelssajt. Därför är det oerhört viktigt att dessa säljkanaler får sitt gods i rätt tid och att det finns möjlighet till flexibla leveranser. För detaljhandeln är logistiken helt avgörande för att julhandeln ska bli framgångsrik. Det ska finns varor i butiken hela tiden, säger Anders Holm.

* Källa: Postens och HUI:s e-barometer för tredje kvartalet 2010.

 


Senast uppdaterad: 2010-12-21 14:00