Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2009-06-15 12:00

Olämpliga brevinkast tas bort

​Posten och Fastighetsägarna Stockholm har skrivit på en överenskommelse om att farliga brevinkast ska tas bort. Bakgrunden är brevbärarnas arbetsmiljö som behöver förbättras. Överenskommelsen innebär åtaganden från båda parter.

Den svenska postmarknaden är under förändring. Nya sorteringsrutiner gör att brevbärarna ägnar mindre tid åt att manuell sortering och mer tid ägnas åt utdelning i villaområden och flerfamiljshus. Detta ställer högre krav på brevbärarnas arbetsmiljö där de delar ut post. Främst handlar det om två arbetsmiljöfrågor i flerfamiljshus, trappspringet och de olika brister som finns i ytterdörrarnas postinlägg.
 
- Vi tar ansvar för att förbättra brevbärarnas arbetsmiljö genom denna överenskommelse, som innebär att olämpliga brevinkast tas bort i Fastighetsägarna Stockholms fastigheter. Självklart hoppas vi på att detta leder till införandet av fler fastighetsboxar eftersom de löser brevbärarnas största arbetsmiljöproblem, säger Peter Brännström, Produktionschef Posten Meddelande.
 
De åtaganden som parterna har åtagit sig handlar om att underlätta en förbättring av arbetsmiljön. Från Postens sida innebär det bland annat att bistå fastighetsägaren med att förklara förändringar för de boende och att genomföra besök hos fastighetsägare som kartlagt eventuella brister. För Fastighetsägarna Stockholm innebär det exempelvis att de rekommenderar sina medlemmar att vidta åtgärder om postinlägg identifieras som olämpliga och i vissa fall rekommenderar fastighetsbox.  
 
 
Vid frågor kontakta:
Posten Medierelationer, tel 08-23 10 10 eller e-post
press@posten.se 
 
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med ungefär 30 000 medarbetare och en omsättning på över 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på
www.posten.se


Senast uppdaterad: 2009-06-15 12:00