Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2008-12-12 12:00

Prenumerationer populärt paket under julgranen

​Nästan sju av tio kan tänka sig att ge bort en prenumeration i julklapp. Det framkommer i Postens julundersökning. Idag kan en prenumeration gälla nästan vad som helst. Fortfarande är det populärast att ge bort tidningsprenumerationer men många kan också tänka sig att ge bort allt från strumpor till prenumeration på mat.

Av de tillfrågade svarade 68 procent att de kan tänka sig att ge bort en prenumeration av något slag i julklapp. Av dem kan en tredjedel (34 procent) kan tänka sig att ge bort en biståndsprenumeration. Böcker (43 procent), film (26 procent) och musik (28 procent) är också populära alternativ att lägga under granen. 10 procent anger att de kan tänka sig att ge bort en prenumeration på livsmedel, något som blivit allt vanligare de senaste åren. Frukt och grönsaker från Ekolådan och veckomatsedel med tillhörande livsmedel från Matfrid är exempel på nya prenumerationstjänster som vuxit fram.  

Den traditionella tidningsprenumerationen är dock fortfarande mest populär bland dem som kan tänka sig att ge bort en prenumeration. Nästan alla (95 procent) valde tidningsprenumeration som ett alternativ. För ett halvår sedan startade Posten och Sveriges Tidskrifter en webbtjänst, Tidningstorget.se, för att göra det enkelt att hitta aktuella prenumerationserbjudanden. 

  - Som prenumerant är det en speciell känsla varje gång man får sitt favoritmagasin med posten. Att ge bort en tidningsprenumeration som gåva är smidigt och det är enkelt att beställa när man bestämt sig för vilken tidning som passar mottagaren bäst, säger Anette Eriksson, pressansvarig på Posten Meddelande.   

Antal i % som kan tänka sig ge bort prenumeration i julklapp på följande (flera val möjliga): 

Tidningar 95
Böcker 43
Bistånd 34
Musik på CD 28
Film på DVD 26
Lotter 21
Blommor 16
Glas/porslin 11
Hygienprodukter 10
Livsmedel 10
Underkläder 7
Strumpor 6
Linser 6
Vitaminer/kosttillskott 5

 Vid frågor kontakta Anette Eriksson, julinformatör Posten, tel: 08-781 55 19, e-post: anette.eriksson@posten.se eller Posten Medierelationer 08-23 10 10.  

Källor: Postens egna mätningar samt SIFO:s undersökningar på uppdrag av Posten julen 2007 och 2008. SIFO genomförde 2000 telefonintervjuer under november 2007 och 2008.  

Posten ger service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige varje dag. Under hela december månad delar 15 000 brevbärare tillsammans ut nära 40 miljoner julhälsningar. 1,3 miljoner paket hanteras och lämnas ut hos de 1 600 postombud som finns över hela landet. Dagarna före jul är årets i särklass mest intensiva på Postens paketterminaler. Natten till den 18 december 2007 passerade 326 589 paket genom Postens system, ett rekord för oss och nästan 50 procent så många som under ett genomsnittligt dygn. För att kunna ta hand om de ökade volymerna anställer Posten omkring 6 500 personer till julen. Posten ser också till att alla som skriver brev till Tomten får svar. För mer information, besök gärna: www.posten.se


Senast uppdaterad: 2008-12-12 12:00