Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2007-12-09 12:00

Julhälsningen en kär tradition

​Svenskarna tycker om att skicka julhälsningar. De flesta köper julkort med färdiga hälsningar, men många pysslar också på egen hand. För de allra flesta är motivet på julkorten de får av ringa betydelse. Det viktiga är omtanken som kommer med hälsningen.

Julkortet är en omtyckt tradition. 84% av svenskarna vill ha julkort eller julbrev. Det visar en undersökning som SIFO gjort på uppdrag av Posten*.  

Populärast att skicka är julkorten med färdiga hälsningar (57%), men 17% av svenskarna gör sina egna julkort och 5 % låter sina barn göra julhälsningarna. 8% skickar en bild på familjen, men endast 1% skickar en bild på sig själv. Det är framförallt kvinnorna som gillar att pyssla och i åldersgrupperna 15-29 och 30-49 år tillverkar en fjärdedel sina egna julkort.  

Miljöpartisterna verkar vara individualister och tillverkar gärna sina egna kort (29%) medan folkpartister är litet mer bekväma och gärna köper färdiga kort de lägger i kuvert (39%). Moderater är de som gillar att skicka en bild på familjen allra mest (13%). 

Men stilen spelar egentligen inte så stor roll. För en majoritet (53%) är det tanken som betyder något. Men att stilen inte spelar roll gäller antagligen inte för de 8% av männen mellan 15 och 29 år som svarar att de allra helst vill ha ett stort julkort som spelar julsånger när man öppnar det. 

De flesta förvarar julkorten i en särskild hög (41%) eller exponerar dem i hemmet, t ex på väggen (35%). De som exponerar sina julkort allra helst är män mellan 30-49 år (46%). 5% av kvinnorna över 65 år har ett särskilt album där de samlar sina julkort. 

92% sparar sina julkort till jul eller längre. 31% sparar dem i flera år.  

Vid frågor kontakta:
Anette Eriksson, julinformatör Posten AB, tel: 08-781 55 19, e-post: anette.eriksson@posten.se 

Bilaga: Frågor och resultat från undersökningen.     

Posten ger daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Inför julen är det bråda dagar på Posten. Under december delar 15 000 brevbärare ut över 40 miljoner julhälsningar och 1,3 miljoner paket ska hanteras och lämnas ut hos de 1 600 postombuden som finns över hela landet. För att hantera de ökande volymerna extraanställer Posten totalt cirka 8 000 skolungdomar. Posten ser också till att alla de barn som skriver brev till Tomten får svar.  


* Resultaten bygger på en undersökning SIFO gjort på uppdrag av Posten AB. Undersökningen genomfördes under perioden 5-15 november 2007. SIFO genomförde 2000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 15 år eller äldre.

 

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2007-12-09 12:00